UNIVERSITY JOF
e ras University of Nebraska at Omaha

Omaha DigitalCommons@UNO

Student Work

8-1-2005

The Role of Culture, Ethics and Credibility in the Misuse of
Anonymous Sources: Jayson Blair and The New York Times
Scandal

Elizabeth Cajka

Follow this and additional works at: https://digitalcommons.unomaha.edu/studentwork
Please take our feedback survey at: https://unomaha.az1.qualtrics.com/jfe/form/
SV_8cchtFmpDyGfBLE

Recommended Citation

Cajka, Elizabeth, "The Role of Culture, Ethics and Credibility in the Misuse of Anonymous Sources: Jayson
Blair and The New York Times Scandal" (2005). Student Work. 3131.
https://digitalcommons.unomaha.edu/studentwork/3131

This Thesis is brought to you for free and open access by
DigitalCommons@UNO. It has been accepted for

inclusion in Student Work by an authorized administrator r
of DigitalCommons@UNO. For more information, please l ,;

contact unodigitalcommons@unomaha.edu.


http://www.unomaha.edu/
http://www.unomaha.edu/
https://digitalcommons.unomaha.edu/
https://digitalcommons.unomaha.edu/studentwork
https://digitalcommons.unomaha.edu/studentwork?utm_source=digitalcommons.unomaha.edu%2Fstudentwork%2F3131&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
https://unomaha.az1.qualtrics.com/jfe/form/SV_8cchtFmpDyGfBLE
https://unomaha.az1.qualtrics.com/jfe/form/SV_8cchtFmpDyGfBLE
https://digitalcommons.unomaha.edu/studentwork/3131?utm_source=digitalcommons.unomaha.edu%2Fstudentwork%2F3131&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
mailto:unodigitalcommons@unomaha.edu
http://library.unomaha.edu/
http://library.unomaha.edu/

The Role of Culture, Ethics and Credibility
in the Misuse of Anonymous Sources:

Jayson Blair and The New York Times Scandal

A fhesis
Presented to the
School of Communication
and the
Faculty of the Graduate Coliege
University of Nebraska
In Partial Fulfillment
of the Requirements for the Degree
Master of Arts

University of Nebraska at Omaha

by
Elizabeth Cajka

August 2005



UMI Number: EP74530

All rights reserved

INFORMATION TO ALL USERS
The quality of this reproduction is dependent upon the quality of the copy submitted.

In the unlikely event that the author did not send a complete manuscript
and there are missing pages, these will be noted. Also, if material had to be removed,
a note will indicate the deletion.

n&w 5 " .
" Dissertation Pﬁbllsm

UMI EP74530
Published by ProQuest LLC (2015). Copyright in the Dissertation held by the Author.

Microform Edition © ProQuest LLC.
All rights reserved. This work is protected against
unauthorized copying under Title 17, United States Code

ProQQuest

ProQuest LLC.

789 East Eisenhower Parkway
P.O. Box 1346

Ann Arbor, MI 48106 - 1346



Thesis Acceptance
Accepted for the faculty of the Graduate College, University of Nebraska, in

partial fulfillment of the requirements for the degree Master of Arts, University of

Nebraska at Omaha.

-

Department

L 2r227 1t sy 00 27505,

MM _ Hlilealdione)

T 9

Date atan <, S
‘ OBR 25, 200

Chairperson /( VAA— fz W
U [




The Role of Culture, Ethics and Credibility in the Misuse of Anonymous Sources:

Jayson Blair and The New York Times Scandal
Elizabeth Cajka, MA
University of Nebraska, 2005

Advisor: Dr. Jeremy Lipschultz

On May 11, 2003, in a front-page story, The New York Times admitted that Jayson
Blair, a young African-American reporter, had falsified sources, plagiarized from a
number of néws organizations, and made up quotes for many of the stories he wrote for
the Times. A qualitative study of Blair’s book Burning Down My Masters’ House, stories
he wrote for the Times on the Washington D.C., sniper and the Iraq War, the May 11
front-page story, and articles written in the Columbia Journalism Review and American
Journalism Review were compared to determine what role the use of anonymous sources
played in Blair’s decision to deceive his editors and readers. At the time of the incident,
the Times had no formal written policy on the use of anonymous sources.

The study found' that while the practice of using anonymous sources may have made it
easier for Blair to fabricate storiés,'the newsroom culture of the Times and Blair’s own
lack of ethic's played a significant role in the scandal ét the newspaper. Newsroom

culture addresses the process used to produce the newspaper especially time pressure,.



racial diversity in the organization, and the “top-down” style of management in place at

the Times during the scandal.



Acknowledgements

I would like to thank my thesis committee chairman, Dr. Jeremy Lipschultz, for his
guidance and expertise, as well as the other committee members, Dr. Bruce Johansen and
Dr. Loree Bykerk. Each provided a unique and valuable perspective.

Additionally, I would like to thank my parents, Ernest and Gladys Cajka, for their
support of my education over the years. Thanks also go to my sisters and brothers:
Laurie, Julie, Dave and Ernie; my brothers-and-sister-in-law: Pat, Nick and Valerie; and

my nieces: Jamie and Samantha.



TABLE OF CONTENTS

ADSITAC ...ttt e e, 1
Chapter I INtroduction..........coovieiiiiiiiiiiii it 1
Statement of Purpose............T ............................................................................................. 6
Chapter II Review of LItETature........cccouiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiciiereic e 7
Anonymous Sources Defined.........coocooviiiiiii e 7
Conceptualizing the Anonymous Source Problem..........coccoeevevvernienenenienicnvnncininnene. 9
Anonymous Sources and Agenda setting.............. ettt eeeaaeteteeeeea———eeeeeaasateeeeennntbeeeeenaren 11
Content Analyses for Use of Anonymous Sources................... e s 14
Credibility Studies Involving ANONYMOUS SOUTCES..........cerveriiereerieeiereeerereensesseseeenes 19
Anonymous Sources and the Public’s Perception..........ccccceeviiiviinieiiiieniicineenneennne .21
Legal Implications of Use of Anonymous SOUICES..........ccceeerureennee et ——— s 22
Chapter III MethodolOgy ......coocuiiiiiiiiii ittt 27
Chapter IV AnalysiS........cccoiiiiiiiiiiiiiieeeee e ettt —eenbeeeaaareeetaeeeanaereennnaeas 30
Chapter V DISCUSSION. ...cceiiiiiiiiiieeitee et eeeite e e eite et ee e et e s iree e s ne e sasnaessasbaesennnessnnaes 62
APPEIAIX ..ottt e ettt e et e et e e ettt et e st eab e e s bt ettt et e et e saaeeas 70

R OO ICES oo e e e e et e et teeeae e s et aeaaeaas e e saaa s e st eanassanessannsannsesnnneenanss 77



Chapter I

Introduction

4

“I lied and lied — and then I lied some more. [ lied about where I had been, I lied
about where I had found information, 1 lied about how I wrote the story. And
these were no everyday little white lies—they were complete fantasies embellished
down to the tiniest made-up detail. ...I lied about a guy who helped me at a gas
station that I found on the Internet and about crossing railroad tracks I only new
existed because of aerial photographs in my private collection.”

Jayson Blair (2003)

“Burning Down My Masters’ House”

In May 2003, The New York Times announced that a young star reporter, Jayson Blatir,
had made up sources and interviews and had stolen information from other reporters’
work. On May 11, the Times used four full pages to report on Blair’s mistakes and lies,
printing corrections in hopes of restoring its credibility (Barry, Barstow, Glater, Liptak,
& Steinberg, 2003). The scandal also led to the resignations of executive editor Howell
Raines and managing editor Gerald Boyd. This was one among a series of such cases in
the history of American journalism.

Janet Cooke, Washington Post reporter in her mid-twenties, wrote "Jimmy's World" —
a story about an 8-year old boy who was addicted to heroin (Anderson, 1982). Cooke
told Post editors that she could not reveal her sources for the story because her life was in
danger. Seven months later, the Post carried a story that Cooke's Pulitzer Prize had been

withdrawn because she had made up the article. Her source tor "Jimmy" was actually a

composite of sources (Anderson, 1982).



Stephen Glass, a young, up-and-coming reporter with the New Republic admitted that
he had written ‘dozens of stories using anonymous sources that did not exist (Dowd,
1998). Glass's story, "Hack Heaven," was called "factually challenged" by reporters at
Forbes Digital Tool, the Forbes magazine Web site (Dowd, 1998, p. 14). This was the
story that led to his downfall, along with the realization by his editors that many of his
stories were fabricated — not only at the New Republic, but while Glass worked at the
Heritage Institute's Policy Review (Dowd, 1998).

From these examples one would think the use of anonymous sources was a problem
only for overzealous and ambitious young reporters. Not true. Jack Kelley spent 21
years with USA Today and won a Pulitzer Prize before he resigned in January 2004, when
the newspaper began an investigation of his stories and found that Kelley had plagiarized
information from other newspapers (Morrison, 2004). His actions led to the resignation
of USA Today Editor Karen Jurgensen in April 2004 (Johnson, 2004).

And then there is Stephen ‘Dunphy, formérly an associate editor and business
columnist with the Seattle Times, who after 37 years with the newspaper resigned in 2000

-when it was discovered that he plagiarized information in more than a dozen instances
(Dorroh, 2004).

In early 1998, the Dallas Morning News printed a story on the White House sex
scandal involving President Clinton and Monica Lewinsky (Smith, 1998). The Dallas
newspaper charged that it had an anonymous source, a Secret Service agent, who saw the
President and Lewinsky in a compromising position. This source, the paper claimed, had
already been in touch with Independent Prosecutor Kenneth Starr. That was the evening

edition. The morning edition retracted the story because the "source" said he made a



mistake, but not before Ted Koppel on ABC's Nightline reported the information (Smith,
1998, Background Report).

In a final example of the problem, Boston Globe in 1998 fired its meétro columnist,
Patricia Smith, for falsifying characters in four columns. The Globe said that as many as
48 columns written by Smith since 1995 may have contained fabrications (Neuwirth,
1998).

Have American mass media become reckless in their use of anonymous sources?
Thirty years ago Carl Bernstein and Bob Woodward, two Washington Post reporters,
became famous for their use of an anonymous source “Deep Throat” to report on a White
House sc_andal, which eventually resulted in the resil gnation of President Richard Nixon
(Swain & Robertson, 1995). In their book A/l the President’ s Men (1974), the two write
that early on in the investigation an “unwritten rule was evolving: unless two sources
confirmed a charge involving activity likely to be considered criminal, the specific
allegation was not used in the paper” (Bernste’in & Woodward, 1974, p. 79). Woodward
and Bernstein were not the first reporters to use an anonymous source, however their
"Deep Throat" may'have opened the door for what has become an inappropriate use of
this important journalistic tool (Swain & Robertson, 1995, p. 3).

This thesis will examine the concepts of culture, ethics and credibility as these relate
to one reporter’s misuse of anonymous sources. Severin and Tankard (2001) use this
explanation of the cultural studies approach to mass communication research:

Cultural theorists attempt to examine the symbolic environment created by the

mass media and study the role that the mass media play in culture and society

(p. 16).



Altheide (1996) says that a cultural studies approa'ch:
...seeks to examine the complex interaction between indjvidual perspectives and
patterns of meaning and symbolic ordering to understand new sources of social

definitions and sort out their consequences (p. 11).

A study conducted by the Readérship Institute (2000) found two types of American
newspaper cultures. These are aggressive-defensive, which involves perfectionistic
behavior by employees in order to protect their status and job security; or passive-

defensive, in which employees do what it takes to please others in order to avoid conflict.

Media ethics and its role in a reporter’s use of anonymous sources relates to the
concept of decision making. White (1996) applied both Carter’s Paradigm of Affective
Relations and Kelman’s Functional Theory to a journalist’s ethical decision making
process..

Carter’s Paradigm of Affective Relations says that the value a person places on
something depends on “salience” and/or “pertinence” (p.19). Things that are intrinsically
valuable, such as your children, are salient and therefore their value remains high across
all situations. Something with little intrinsic value has little salience but can become
pertinent and also highly valued due to situational factors.

This can be the case despite the fact that a newsroom may have a written code of
-ethics. A study by Breed (1960) showed that journalists learn what is ethical or

acceptable by understanding the newsroom’s culture and its unwritten, informal code by



in his words, “osmosis.” It is this situational factor of the newsroom culture that may
result in an ethics code of little intrinsic value.

Kelman theorizes that ethical decisions are made through internalization and
identification/compliance. He says that a person will internalize an Nidea because it is
intrinsically valuable to them. Identification and compliance also involve accepting an
idea, but the individual’s acceptance of the idea is based on the source of the idea.
Valuable relationships with a source will allow the person to identify with the source. If
a source has power over the individual, the person will most likely comply with the
source. Either way the individual’s ethical decisions are made based on the relationship
with the source.

The theory of social constructionism can also be used to understand how a reporter
will make decisions in using anonymous sources. This theory holds that a person’s
reality is based on his or her knowledge and social interactions with other people. Rather
than relying on objectivity, Reynolds and Barnett (2003) say that a reporter, particularly
in breaking news situations, wﬂl rely on his or her own values rather than an
organization’s values or ethics in shaping a news story.

Using these values or ethics in shaping a news story could affect media credibility.
Research has found that the concept of media credibility is based not only on source
credibility, expertness and trustworthiness, but situational factors such as the per.ceiv_ed'
credibility of the medium itself. White and Andsager (1991) relate the concept of media
credibility to The Heuristic-Systematic Model of Persuasion and the Elaboration

Likelihood Model (p. 711).



In the first, developed by Chaiken, Liberman and Eagly in 1989, two methods of
processing information are used, systematic and heuristic. Systematic processing
requires “careful, analytic, and effortful examination of the message” (Severin &
Tankard, p. 175). In heuristic processing, “people use inferential rules or schemas to
form judgments or make decisions” (p. 175).

Petty and Cacioppo’s Elaboration Likelihood Model developed in 1986 states that
information is processed centrally through the rationality of an argument, or peripherally
using such cues as credibility, liking and consensus (Lowery & DeFleur).

Gunther (1988) found that a curvilinear relationship existed between “extremity of
attitude toward an issue” and media credibility of coverage of that issue (p. 279). He
noted that two areas of theory, cognitive response theory, supported by Petty and
Cacioppo, and social judgment theory, defined by Sherif et al., support the idea that it is
the depth of an individual’s position on an iseue which explains media credibility
differences. Gunther believes that these two models of theory can be complimentary
rather than conflicting. He suggests that an individual’s moderate involvement in a

subject may also influence their perception of media coverage.

Statement of Purpose

The purpose of this thesis is to perform a textual analysis of Jayson Blair’s book
“Burning Down My Masters’ House” and stories he plagiarized or fabricated for The
New York Times. The researcher will focus on the role anonymous sources played in
Blair’s deception as well as ethics in his decision-making process and his perceptions of

media credibility as it relates to his work as a journalist.



Chapter 11

Literature Review

Anonymous Sources Defined
Neal (1949) called use of anonymous sources one of reporting's older plagues:
...within its rightful field, the “don't print it” command is wholly justified. Many
a person voices remarks under circumstances, which would make their
publication distressing and damaging. Others, often in prominent positions,
provide information useful to a reporter but not printable. A modified “off the
record” allo'ws use of the information if it is not accredited directly to the

individual giving it (p. 117).

The distinction between "public" or "official" and "private" or "personal” utterances
should be considered by reporters (Neal, 1949, p. 117). Ault and Emery (1959)
suggested that there are circumstances in which the news source legitimately can request
that certain information be kept off the record, at least temporarily. They write that
generally it is held that the public's right to know overrules hthe discomfiture or harm to
any individual involved in a legitimate news story. The reporter should remember this in
wéighing "off the record" requests.

Rich (1994) provided the following definitions of terms associated with anonymity.

Off The Record: The information from this source may not be used at all. If
you can get the same information from another source, you may use it, but you

may not attribute it to the source who told it to you off the record.



Not for attribution: You may use the information as background, but you may

not identify the source.

Background: This is similar to the term "not for attribution." Generally, it means
that you may use the information but can't attribute it. Some reporters define
background as the ability to use the information with a general attribution, such as

"a city official said.”

Deep Background: This term is rarely used or understood by most sources
except for officials in Washington, D.C. It means you may use the materials for
your information only but may not attribute it at all, not even with a general term,

such as "government official" (pp. 96-97).

While these are the general definitions of terms associated with anonymity, they can
vary throughout print and broadcast news organizations. For example, Rich (1994)
explained that The Wall Street Journal made a distinction between "anonymous source"
and "confidential source" (p. 96). The newspaper considers an anonymous source a
person whose name is not used in the story "but whose identity we may later need to
disclose — in the event of a libel suit...” (p. 96). The newspaper defined a confidential
source as one whose name will not be published and whose identity will not be revealed

in court, even if the reporter has to go to jail to protect the source.



There are many types of anonymous sources (Adams, 1962). Some of the

descriptions used by reporters to keep sources anonymous include: "a high government

"nn " n,

a governmeént spokéesman,

official," "political leaders," "official sources, " "an aide,"
and "authorities" (Adams, 1962, p. 80). Reporters also use phrases to shield sources,
such as: "it was learned" and "documents obtained by” (Adams, 1962, p. 82).

Culbertson (1978) found that reporters used the following descriptions when referring
to anonymous sources: official; spokesman; source; member; observer; aide; critic;
expert; adviser; staffer; and inVestigator. Hallin, Manoff and Weddle (1993) classified

anonymous sourcing in national security reporting as executive sources, former executive

sources, Congressional sources, foreign sources and non-governmental sources.

Conceptualizing the Anonymous Source Problem
In his 1991 book The Commanders, an in-depth look at military-decision making
during the invasion of Panama and the Persian Gulf War, Woodward said that he used
approximately 400 sources, all of whom were "off the record" (Eastland, 1993, p. 39).
Swain and Robertson (1995) take Woodward to task for his generous use of anonymous
sources in The Commanders, as well as The Agenda, and Veil:
His use of unnamed sources, despite his contribution to the watchdog function of
the press, raises the most fundamental of questions about a reporter, and about the
press as an institution: Can the reading public trust the veracity of this particular

reporter? (p. 15).



10

Schultz (1998) says that while the need for “checks and balances” and “scrutiny of
those in power” continues today, journalists will struggle to live up to their watchdog role
because of the growth of the media industry (p. 4). She says:

the media is now a vast international business increasingly suspected of
exercising self-interested political and economic power rather than acting as a

disinterested check on the abuse of such power by others (p. 4).

Both journalists and their sources have reasons for anonymity. Anonymous sources
may help a journalist speed an investigation into uncovering abuses of power or
corruption, or a source's life may be threatened if his or her identity is revealed,
particularly in the case of international stories (Boeyink, 1990).

However, the current use of anonymous sources is being exploited by many —
particularly when used by the president and other politicians (Erickson & Fleuriet, 1991).
Much of the "not-for-attribution" information the White House Press Corps receives is
through briefings by senior White House officials and presidential aides (Halloran, 1983,
p. A16).

Lannie Davis, White House counsel for former President Clinton, admitted
handpicking reporters in order to "pro-actively” disseminate a story (Smith, 1998,
Discussion). Davis suggested that, during his White House days, he was on the record

only half of the time (Smith, 1998, Discussion 2).



11

Anonymous Sources and Agenda-setting
Davis is not the exception. Many presidents have used anonymity to set the agenda
and to test policies and programs, thereby limiting any type of public discussion on issues
(Erickson & Fleuriet, 1991). Agenda-setting has been defined as “the notion that news
media can directly affect the public’s priorities” (Protess, et al., 1991, p. 6). More
recently, agenda-setting by the press has been related to agenda-building which has been
defined by Lang & Lang (1983) as “a collective process in which medié, government,
and the citizenry reciprocally influence one another in at least some respects” (p. 59).
Mass media will use framing to influence public opinion and the public agenda. Entman’
s (1993) definition of framing is:
...to select some aspects of a perceived reality and make them more salient in a
communicating text, in such a way as to promote a particular definition of a
problem, causal interpretation, moral evaluation, and/or treatment

recommendation for the item described (p. 52).

Wanta and Hu (1994) propose a model of agenda-setting based on the idea that, “if
individuals perceive the media to be highly credible, they will become highly reliant on
the media for information, will increase their exposure to media messages and, in turn,
will demonstrate a strong susceptibility to agenda-setting effects” (p. 90). With respect
to local and community news, McCombs (1997) sees “achievement of consensus” as the
center of the agenda-setting theory (p. 433). McCombs writes that:

Agenda-setting is about the transmission of salience, not the determination of

opinions pro and con about a particular issue. In setting the public agenda, the news



12

media influence the salience or prominence of that small number of issues that come

to command public attention (p.433).

Additionally, research regarding how individuals frame a problem plays a role in the
agenda-setting process. Weaver et.al. (1981), determined that members of the public will
view an issue as either socially relevant, pers;)nally relevant or both. This framing of a
problem, socially or personally, allows researchers to expand agenda-setting theory to
look at the role of personal experience and mediated experience in the agenda-setting
process. More recently, scholars are looking at the concept of “intermedia agenda-
setting” and how media influence the agenda of other media (Roberts & Bantimaroudis,
p. 64).

Price and Tewksbury (1995) see agenda-setting as one aspect of framing and priming.
Priming is “the effect of the media’s agenda on the public’s evaluations of political
leaders”(McCombs, Shaw & Weaver, p. 9).

This relates to anonymous sources because journalists may grant anonymity without
understanding the source’s motives or agenda, thereby becoming a participant in
furthering the source’s agenda (Son, 2002). Sources may want to manipulate reporters to
further their own cause (Rich, 1994). Erickson and Fleuriet (1991) say when presidential
or administration anonymity is granted it can:

" ...rhetorically shape or create political realities, control or influence policy,
camouflage issues, manipulate attitudes toward White House enemies, and impact

both legislative decision-making and diplomatic maneuvering (p. 284).



13

During his first term, Ronald Reagan granted 194 interviews and 150 special briefings
in which attribution restrictions applied (Cannon, 1984). Erickson and Fleuriet (1991)
also noted that anonymity affects the public's ability to decipher presidential messages:
Image enhancing, defamation, diplomacy, and disinformation plants disseminate
false, negative, or self-serving presidential messages. These plants can create a
mythic persona, sling mud, obfuscate political mieanings, and deceive the public.
Image enhancing plants extol a president's virtues in exaggerated, embellished, or
ﬂctive terms that symbolically associate the individual with the mythic presidency

(p. 276).

Reporters have claimed that, in order to continue to get information, they must play
this game (Erickson & Fleuriet, 1991). While this may be true, the end result is a
misinformed public (Bok, 1982). Nowhere is this more apparent than in Washington,
D.C. (Hess, 1981). ‘. Ann Devroy, a Washington Post reporter, was the first to break a
story on President Clinton's budget that would eliminate many programs. In her front-
page 1994 story, "Clinton to Propose ending 115 programs in '95 budget," Devroy cited
"documents obtained by The Washington Post" (Miller, 1996, p.15).

While the story emphasized that the cuts, $3.25 billion, were not that much compared
to the overall budget, Devroy's story sent the message that major cuts were on the way. - |
By conventional measures of journalism, the Post’s piece was a success: it beat the
competition, set the toné for subsequent coverage and confirmed Devroy's reputation for
the hustle that makes her a front-page regular. Yet, the last laugh, as with dozens if not

hundreds of such stories each year, belong to the government officials who actually



14

scripted the piece. The White House, under siege for a "big spending” health plan and its
opposition to the previous fall's proposed Penny-Kasich cuts, wanted a budget reception
that made the president look tough on spending. So it leaked Devroy the materials,
manufacturing "news" that would help create the climate of opinion it desired (Miller,
1996, p. 15).

Noelle-Neumann suggested that the climate of opinion depends on who talks and
who keeps quiet. Those who are confident their opinions should be adopted express them
openly, while those who have a different viewpoint tend to keep quiet. The opinion
expressed openly will dominate the public scene, while the other will disappear (Noelle-

Neumann, 1993).

Content Analyses for Use of Anonymous Sources

In the March 6, 1999 editjon of the The New York Times, two reporters broke a story
about a suspected spy, Wen Ho Lee, a 60-year old Chinese American scientist working at
the Los Alamos National Laboratory in New Mexico (Zhang & Cameron, 2003). Lee
was later charged with 59 felony counts of abuses of national security, including stealing
information on the W-88 warhead for China. Lee was eventually exonerated by the
United States government in connection with the W-88 warhead (Zhang & Cameron,
2003). Zhang and Cameron (2003) conducted a content analysis of the Times’ sourcing
patterns in their coverage of the Lee story. They found that the paper used official and
anonymous sources more than non-official and identified ones.

Reynolds and Barnett (2003) looked at what role anonymous sources played at CNN,

ABC, CBS, and NBC in the first five hours of coverage following the September 11



15

attacks. They found that, “Journalists reported information from an anonymous source
55 times during the first five hours of live coverage,” and that anonymous sources were
used more frequently in the first hour than the fifth hour (p. 695).

Another study of the same broadcast outlets looked at the use of anonymous sources
during the sex scandal involving former President Clinton and intern Monica Lewinsky
(Esposito, 1999). Of the 1,107 stories analyzed in the study, Esposito found that about
72 percent contained at least one anonymous source, that the four networks averaged
approximately one anonymous source per minute per story, and that NBC used more
unnamed sources than 'named sources (p. 7).

During the first six days of covering the sex scandal, The Washington Post was cited
as using the most anonymous sources of all the major newspapers according to a study by
t};e Committee of Concerned Journalists (Childs, 1998). That study found that the Post’s
first si); days of coverage of the Lewinsky story used fewer attributed sources and more
anonymous sources than other newspapers. The Post has a policy requiring reporters to
use two or more sources for information, and getting nearly everything on the record.
However, only 16 percent of the Post's statements were attributed to named sources; 38
percent were attributed to multiple anonymous sources; and 26 percent were attributed to
single anonymous sources (Childs, 1998, p. 9).

One study described veiled-attribution in Time and Newsweek by focusing on stylistic
matters of word and phrase choice (Culbertson, 1978). Culbertson analyzed one issue
per month of each magazine. He found a total of 2,030 veiled-attribution phrases in the

24 magazine issues. Of these, 943 were found in 7ime, and 1,087 were found in



16

Newsweek. The study found that overall, veiled attribution occurred about 70 percent in
NewsWeek stories and 75 percent in Time articles (p. 460).

Wulfemeyer (1985) studied 12 issues each of Time and Newsweek magazines in 1982
to find out how often anonymous sources are quoted in newsmagazines, and what types
of anonymous sources are quoted. Wulfemeyer (1985) found that of the 388 stories
analyzed, anonymous sources were quoted 81 percent of the time (p. 83). In the 24 issues
analyzed, 1,274 anonymous quotations were identified in the 315 stories. (p. 85).
Overall, more Newsweek stories, 691, than Time stories, 583, quoted anonymous sources.
In both national and international categories, more Newsweek than Time stories tended to
quote anonymous sources. Wulfemeyer's (l985),research found that while more than 80
percent of the stories in the newsmagazines contained at least one anonymous quote, the
majority of stories identified the source by name (p. 85). Almost 30 percent of the stories
quoted just one unnamed source and 70 percent quoted three or fewer (p. 86).
Wulfemeyer's (1985) research did find examples of excessive use of anonymous sources.
Four stories included 15 anonymous quotes, three stories had 17, one story had 20 and
one story had 42 anonymous quotes in about four full pages (p. 126).

Wulfemeyer and McFadden (1986) examined two weeks (Monday through Friday) of
network television newscasts in Fall 1982. Using newscasts from CBS, ABC, and NBC,
the authors wanted to find out what percentage of network television news stories contain
anonymous attribution; how frequently unnamed sources are quoted; what types of
stories use anonymous attribution most often; and how unnamed sources are described.
Anonymous attribution was included in about 55 percent of the network television news

stories analyzed in this study (p. 471). In all, 484 quotes were attributed to unnamed



17

sources in the 227 stories that contained quotes using anonymous sources (p. 471). CBS
used anonymous attribution more often than did NBC or ABC. In the 227 stories that
contained anonymous attribution, 109 had just one reference to an unnamed source and
'orily 33 stories contained four or more references to unnamed source:s (p- 473).

Blankenburg (1992) measured the frequency of articles containing anonymous
attribution in main news sections of the The New York Times, The Washington Post, and
the Los Angeles Times in February 1990 and February 1991. The stories selected were
national and international news stories longer than 250 words. Results showed that from
23 percent to 35 percent of selected stories contained either one or both of the phrases,
"source said" or "official said" (p. 13). The study showed that all three newspapers made
substantial use of anonymous attribution. All three increased use in February 1991,
during the Gulf War.

Denham (1997) studied almost 9,000 news paragraphs written about military conflicts
in Somalia and Bosnia. Denham looked at stories from a stratified random sample of
conflict reports from 1992, 1993, and 1994 in the Los Angeles Times, The Washington
Post and Associated Press Results showed that 15.4 percent of the 8,780 news
paragraphs about the conflicts in Bosnia and Somalia contained information attributed to
an anonymous source (p. 56). He found that the use of anonymous sources varied
significantly among these three news organizations. The Washington Post used veiled
attribution most often (37 percent), followed by the Los Angeles Times (29 percent) and
the Associated Press (18.3 percent) (p. 570).

The use of anonymous sources by the network (ABC, NBC, and CBS) news

organizations during the 1997 Timothy McVeigh trial was also analyzed (Esposito,



18

1998). Esposito examined the number of times anchors or reporters cited unnamed
sources, either individuals or groups, during newscasts. He found only 17 instances of
journalists providing information from vague or unnamed sources. More than half of
these anonymous attributions, 52 percent, came from CBS News, with four of these
coming in one report (p. 27).

In CBS's May 7, 1997 broadcast, anchor Dan Rather opened by saying, "CBS News
has turned up exclusive information about the Oklahoma City bombing triz.ll" (Esposito,
1998, p. 27). Rather never disclosed how or from whom the information had been
obtained. The correspondent covering the story, Scott Pelley follows by saying, "CBS
News has learned tonight that Tim McVeigh's fingerprints and handwriting have now
been linked to the credit card number that is so central to the case" (p. 27). Pelley never
revealed how CBS News learned this information or why the information is so important
to the case. Esposito concluded that despite their occasional lack of objectivity,
correspondents covering the McVeigh trial did refrain from overusing unnamed sources,
and that the McVeigh trial coverage was relatively free of anonymous attribution.

Esposito found this surprising because trial participants were given a gag order by the
presiding judge forbidding them to talk to media. Esposito hypothesized that normally in
such a situation reporters onuld go to great lengths to protect their sources in order to
continue to obtain information. He concluded that this was a sign that trial participants
followed the gag order eliminating "leaks" of information in the case (p. 31). Reporters
were then forced to rely on other sources such as legal consultants and victims' relatives.

Esposito (1998) concluded his study by saying that the real issue in such coverage is

not whether a source is named or not, but whether the reporter has obtained accurate



19

information. He suggested that his findings differed significantly from other research
projects on the subject, one of which found that approximately 50 percent of 42 trial-
related network news stories contained anonymous attribution (p. 32, Wulfemeyer, 1986,

p- 472).

Credibility Studies Involving Anonymous Sources

In one of the earliest studies, Adams (1962) used 20 unnamed news sources selected
from a list of 150 such sources, which had been used in The New York Times from 1940
to 1959. The 80 study participants were asked to rate the sources on a seven-point
acceptance-rejection table. One equaled a complete acceptance of the source, seven
equaled complete rejection, while four was considered neutral.

Adams found that terms using "government" or "ofﬁciai" were generally more
acceptable than others such as "political leaders" or "indications." He also found that
those sources which give no clues as to the real source, siich as "it was learned" or
"indications," were rated as less credible by the study participants.

Riffe (1979) did a follow-up study of Adams' 1962 study. Riffe used 18 unnamed
sources from one week's news copy in the Louisville Courier-Journal in March 1979,
(these sources were 18 of the same sources used by Adams' study) and compared his
findings to the 1962 study.

Riffe (1979) found that governmental sources were viewed as less credible. He
attributed this to the post-Vietnam and Watergate era. A 1975 Harris Poll showed that
“those professing a great deal of confidence in the executive branch of the federal

government” had dropped to 13 percent, a 15-percentage point drop from a 1974 poll



20

prior to President Nixon's resignation. Riffe reported that a Harris Poll done in the mid-
1960s showed that 42 percent of respondents had a "great deal of confidence" in the
government (pp. 618-619). However, Riffe‘s study found overall, unnamed sources were
still regarded as more believable than unbelievable.

The importance of sources, whether they are named or anonymous, has always been
apparent in traditional media coverage of the news (Sundar, 1998). But with the arrival
of the Internet, subscribers are able to view a multitude of information w_ith very little or
no attribution. A study by Sundar (1998) looked at the effect of source attribution on
perception of on-line news stories:

The Internet has made it possible for gossip and rumor to not only gain wide
circulation but also attain the status of "news." Many mainstream press reports,
about topics as wide-ranging as a conspiracy behind the TWA Flight 800 crash
investigation and President Clinton's sexual liaisons, are based on unsubstantiated
information posted on the Internet. An important implication of this phenomenon
is the gradual decline in the psychological importance of source in on-line news

stories (p. 55).

Sundar had subjects read six news stories created on an on-line news sefvice. Three
of the stories contained quotes while three did not. Participants were asked to complete a
questionnaire evaluating their liking of the story as well as the credibility, quality, and
representativeness (Sf the story. Sundar found that news stories with quotes rated
significantly more credible than the same stories Without.quotes. ‘Subjects also rated

news stories with quotes significantly higher in quality than stories without quotes:



21

These results confirm that journalists' preoccupation with getting quotes for news
stories is a psychologically valid concern. More important, they dissect the
perceptual effects of source attribution and pinpoint the areas in which quoted
sources have an effect and areas in which they do not seem to have any effect. In
confirmation of Hale's finding, the present study shows that the perceived

credibility of a news story is significantly enhanced by source attribution (p. 63).

In 1998, Willnat and Weaver compared earlier findings of the public’s perception of
investigative reporting with that of a national tellephone survey of 1,211 conducted by
Princeton Survey Research Associates. The survey showed while a majority of
respondents approved of investigative reporting in general, the respondents did not
approve of specific reporting techniques. Fifty-three percent said they approved of

reporters running stories that quote unnamed sources (p.453).

Anonymous Sources and the Public’s Perception

Does the use of anonymous sources by the media affect the public’s perception of the
media? Following the September 11, 2001 attacks on the World Trade Center, a survey
by The Pew Research Center for the People and the Press indicated that approval ratings
of mass media were at an all-time high. About 89 percent of those surveyed gave mass
media a positi{/e rating for coverage of the event (Summary & Introduction). This is
quite different from a 1997 poll conducted by The Pew Research Center. At that time,
results indicated that the public's view of the press had declined since polls conducted in

1992 and 1985. Favorable ratings of network news and large national newspapers had



22

declined. Network news had suffered the largest decline in favorability, which was 73
percent in 1997 — down 11 percent from 1985 (Other Important Findings & Analyses).
However, the Pew Research Poll found that while the public still approved of
investigative journalism, they disapproved of some of the techniques used in this type of
journalism. Sixty-six percent disapproved of reporters concealing their identity and
paying informers for information, and 54 percent disapproved of the use of hidden
cameras (Other Important Findings & Analyses). Survey results showed that 52 percent
approved of news stories with unnamed sources, compared to 42 percent who approved
in a 1981 Gallup survey (Other Important Findings & Analyses).

Following the developments af USA Today and The New York Times, Susan Page, the
Washington D.C., bureau chief for US4 Today suggested that newspaper editors “control
the use of unattributed material. I think that’s important, not that you don’t use blind

sources — sometimes you need to — but to have some controls there” (Smith, 2004).

Légal Implications of Use of Anonymous Sources

There are legal implications in the use of anonymous sources. The U.S. Supreme
Court reversed a state decision declaring a reporter source verbal agreement invalid and
striking down the damages based on promissory éstoppel law (Cohen v. Cowles Media,
1991).

In the case, Dan Cohen, a public relations manager for a Minnesota Republican
gubernatorial candidate, offered news media "dirt" on his candidate's opponent, but only
after he had been promised confidentiality (Bunker & Splichal, 1993; p: 940). The

reporters' editors, however, felt that newsworthiness of the source’s identity was more



23

important to the story. Cohen's name was printed in the story and as a result he was fired.
Cohen held that the First Amendment did not prevent a news source from suing when his
identity had been revealed after being promised confidentiality:
Editors could be induced to forgo significant information or controversial stories
because of potential “promissory estoppel” risks. “Cohen” threatens to inhibit
news gathering at its most fundamental level--at the sourcé (Bunker & Splichal,

1993, p. 944).

Davis, Ross and Gates (1996) looked at the impact the case had on the us‘e of
confidential sources, the reaction of newspaper editors to this ruling, as well as how it
affected newsroom policies and procedures. During the summer of 1994, surveys were
mailed to 106 large-circulation American dailies. In the 64 survey responses returned,
they found that 92 percent of the newspapers used confidential sources in reporting (p.
93). One-fourth responded that they used anonymous sources frequently, while 61
percent said they use them occasionally (p. 93). Ninety-two percent said they have
policies regarding the use of anonymous sources — 42 percent had written policies (p. 93).
The survey also found that respondents with a written policy used anonymous sources
less often than newspapers with unwritten policies. Davis and Ross found that the Cohen
ruling had little impact on newsrooms' source policies — two-thirds of the respondents
said they reviewed their policies, only 19 percent actually altered their policy (p. 94).

Wilson and Babcock (1997) examined the views of newspaper ombudspeople on the
use of anonymous sources. They found that ombudsmen were seasoned journalists, who

consider the use of anonymous sources important and have definite ideas about



24

anonymous source policies. Respondents also said they receive few complaints about
anon.ymous sources. However, they felt the public may be more concerned than readers'
-calls indicate and if asked directly about the use of anonymous sources would see itas a
growing problem. Respondents to the study also favored policies to limit the use of
anonymous sources and said that if readers were asked directly.
Earlier studies looked at how newspaper editors reacted to the discovery that
anonymous sources in a Pulitzer Prize winning story by Janet Cooke were fabricated by
the author. Anderson (1982) wanted to see if newspaper editors had changed their
policies on the use of anonymous sources. While 87 percent of those responding agreed
that The Washington Post was negligent in verifying Cooke's story, 73 percent did say
that a fabricated story by one of their own reporters could make it past them to be
published (p. 364). Other responses included:
e 75% said the press overuses unidentified sources (p. 364);
e 62% said the use of anonymous sources leads to more distortion of hyperbolic
statements in stories (p. 365);

e More than 92% said that in the future newspaper editors will more carefully
scrutinize stories that contain anonymous sources (p. 365);

¢ More than half of the respondents said they were surprised that a
Gallup/Newsweek Poll showed that 33% of those surveyed thought reporters often

made things up (p. 366).

Wulfemeyer (1983) examined how many newspapers and television stations have

policies regarding anonymous sources, the basic elements of anonymous source policies



25

in television and newspapers, and what affect the Cooke incident had on the use of
anonymous sources. Wulfemeyer found that 24 percent of the newspapers and television
stations had formal written policies (p. 45). About 43 percent of the news executives said
the Janet Cooke case had not affected their news organization's policies (p. 47).

However, 53 percent said they did scrutinize stories more when anonymous sources were
used (p. 47).

In 1990, Wulfemeyer surveyed news directors at 200 “all news” radio statioris about
the acceptance of a new code of broadcast ethics adopted in 1987 by the Radio-
Television News Directors Association. The guidelines recognize the need to protect
confidential sources and to only promise confidentiality when the promise can be kept.
Waulfemeyer found that:

About 97 percent of the news directors approved of granting confidentiality to
news sources. | About 6(; percent said the news director and/or producer should
be told the name of a source who is to be quoted, but unnamed in a story, before

the story airs. About 35 percent thought too many unnamed sources are quoted in

radio journalism (p.184).

Following The New York Times revelation that Jayson Blair had fabricated sources
and plagiarized from other newspapers, an outside panel invéstigating the scandal
recommended the Times hire an ombudsman and put into place a written policy on the
use of anonymous sources (Steinberg, 2003).

The policy is listed on The New York Times Company Web site under “Principals for

Granting Anonymity”:



26

The use of unidentified sources is reserved for situations in which the newspaper
could not otherwise print information it considers reliable and newsworthy. When
we use such sources, we accept an obligation not only to convince a reader of
their reliability but also to convey what we can learn of their motivation — as
much as we can supply to let a reader know whether the sources have a clear

point of view on the issue under discussion (p. 1).

Following the Times’ admission regarding Blair’s deceptive reporting practices it was
suggested by critics that the scandal could have been prevented if the newspaper had a
written policy on the use of anonymous sources. Does having a written policy on
sourcing guarantee honesty and integrity of reporters? Or is this a solution to only one
aspect of a larger issue that encompasses a number of variables including ethics,
newsroom cﬁlture, and media credibility?

In this study, the researcher will address the following questions:

1. What role do the uses of anonymous sources play in Blair’s ability to deceive his
employer and his readers?

2. What does analysis of these texts tell us about the organization’s culture and how it
relates to Blair’s decision to plagiarize and fabricate stories?

3. What role do Blair’s perceptions have in his decision-making process?

4. How does Blair view the concept of media credibility in relation to his role as a

reporter for the Times?



27

Chapter I11

Methodology

The majority of research in the area of anonymous sources has been conducted using
content analysis. Altheide (1996) writes that:

...most approaches to content analysis were grounded in a tradition that equated
‘true knowledge’ with numbers and measurement... Assumptions were made
about the media’s impact on audience members, who essentially were regarded as
being very passive and subject to influence... simply studying the frequency and
pattern of messages would tell us what was happening to audience members... we
now know that audience members are very active and interpret messages in many

different ways (p.5).

In the same way, simply studying the number and frequency of anonymous sources
will not tell us about other relevant social factors such as the culture of a newsroom that
allows the use of anonymous sources or the ethics of an individual reporter who uses
anonymous sources. Altheide (1996) says that documents are studied to understand the
culture or social life in which they were written. He identifies three important concepts
relevant to the study of documents (p. 9-10).

1. Context or the social situations surrounding the document.
2. Process or how something is actually created and put tpgethcr.-
3. Emergence or the gradual shaping of meaning through understanding and

interpretation.



28

The researcher will use these concepts in analyzing The New York Times articles and

book written by Jayson Blair.

Method of Selection

Altheide identifies three classes of documents necessary to the researcher for
document analysis. The first are primary documents or “the objects of study” (p.3).
These would include newspapers, magazines, and television or radio newscasts.
Secondary documents ““are records about primary documents and other objects of
research” (p.3). Altheide defines these as published reports about primary documents
and accounts that are at least one step removed from the initial source. The last category
is auxiliary documents which Altheide says “can supplement a research project or some
other practical undertaking but are neither the main focus of investigation nor the primary
source of data for understanding the topic” (p.3).

In 2004, Jayson Blair wrote a book, Burning Down My Masters’ House, in an attempt
to justify his actions surrounding the 7imes’ discovery of his deceptions. This book will
be used as a primary document of analysis. The researcher will pay particular attention -
to Chapters 23 through 30, where Blair speciﬁcally discusses writing stories on the
Washington D.C. sniper and the Iraq war.

The researcher also conducted a Lexis/Nexis search through the University of
Nebraska at Omaha Library to find The New York Times stories Blair wrote on the sniper
and Iraq. The researcher went to the Guided News Search section and selected “general
news” and the news source “major papers.” The researcher used “Jayson Blair” in

combination with the following terms to search for the articles: “Washington D.C.



29

sniper,” “Iraq War;” and “Jessica Lynch.” After entering the search terms and dates the
researcher conducted a search of The New York Times.

The search returned a total of 49 articles on the Washington D.C. sniper from October
25,2002 through April 30, 2003. Blair authored 43 of these stories and co-wrote or
contributed to the six other articles. The stories vary in length from 500 to 3700 words.

The search for Irag/Lynch content showed a total of 16 stories. Blair authored 11 of
these and co-wrote or contributed to five beginning March 22 2003, through April 30,
2003. The stories vary in length from 300 to 1900 words. The overall total number of
documents for both the Washington D.C. sniper and Irag/Lynch is 65 (Appendix).

On May 11, 2003, the Times printed a front-page story about Blair’s deception. The
story includes a two-page segment inside called “Correcting the Record.” This is a
review of the articles written by Blair beginning with the Washington D.C. sniper stories
through the Irag/Lynch stories. The review was conducted by Times reporters and
researchers for possible errors and fabrications. These two articles will be used as
secondary documents in the research study.

Stories from two trade publications that address the Jayson Blair incident will also be
used as secondary documents for this research study. They include, “All About the
Retrospect,” which was published in the June/July 2003 edition of the American
Journalism Review and “Important If True,” which was published in the magazine’s
August/September 2003 edition. The researcher will also use “The Times After the

Storm,” which ran in the July/August 2003 edition of the Columbia Journalism Review.



30

Chapter IV
Analysis

Research Question 1, What role do the uses of anonymous sources play in Blair’s
ability to deceive his employer and his readers?

Following Jayson Blair’s resignation at 7he New York T imes, the American
Journalism Review published, “Impbrtant If True” (Rosen, 2003) which was prompted by
Blair’s misuse of anonymous sources. Rosen discussed Blair’s coverage of the
Washington D.C. sniper case and how he “contrived” anonymous sources:

Blair’s editors hadn’t asrked for the identity of those sources even though the story
was controversial — they didn’t even ask after officials involved with the case

questioned the accuracy of Blair’s information (p. 47).

Even after the Times ran its five-page story on May 11, 2003 on Blair’s deceptions, the
question of his misuse of anonymous sources did not even surface until the second page
of the story.

The story contained corrections of Blair’s stories that he wrote on the Washington,
D.C. snipers, the war in Iraq and rescued prisoner of war Jessica Lynch. But of the 65
stories that Blair wrote or contributed to, only two of the corrections specifically dealt
with Blair’s use of an anonymous source and even then it does not address the sourcing
1ssue but Blair’s ability to draw conclusions from the source of the stories.

The five-page story in the 7imes contains 15 paragraphs on the issue of Blair and

anonymous sources. According to the article, all of the Times editors working with Blair



31

on the sniper story say they would have asked Blair to identify his sources had they
known about his history of troubles with the newspaper. But it would be difficult for the
1imes to delve too much 1nto the sourcing 1ssue because at the time ot the incident 1t had
no.written policy on the subject.

In an interview for the American Journalism Review story, Rocky Mountain News
Editor John Temple, a subscriber to the 7imes, indicated that he called the Times
following the May 11 story to discuss with Howell Raines his concerns about how the
newspaper hapdles anonymous sources. A Times spokesperson told Temple that the
newspaper did not have a policy.

The Times however, does have an “integrity policy”” which can be found on 7he New
York Times Company Web site. The policy addresses anonymous sources in a general
way:

The use of unidentified sources is reserved for situations in which the newspaper
could not otherwise print information it considers newsworthy and reliable.‘ When
possible, reporter and editor should discuss any promise of anonymity before it is
made, or before the reporting begins on a story that may result in such a
commitment. (Some beats, like criminal justice or national security, may carry

standing authorization for the reporter to grant anonymity.) (p. 1)

The bulk of corrections in the Times story cite Blair’s whereabouts on the day of the
paper’s dateline as his chief offense despite the fact that Blair uses anonymous sources
liberally throughout the 49 articles he wrote or contributed to on the Washington D.C.

sniper.



32

In his book, Blair states that, “The Times was getting smoked on the story,A déspite the
enormous resources we had in place” and that “The Washington Post was dominating the
exclusive elements of the news about the shootings, though their coverage was spotty,
and the Sun in Baltimore clearly had the best handle on the story” (p. 230). Blair’s
coverage of the story focused on law enforcement sources in Maryland and Virginia.

Prior to working for the Times, Blair attended. school at the University of Maryland,
and his parents also lived in the Washington D.C. area. Blair stated that because he had
either interned or worked as a freelancer for The Washington Post, the Baltimore Sun,
and The Boston Globe he had a “rolodex still filled with names of people” he could
contact in law enforcement (p. 230). “My rolodex was born for this story” (p. 231).

Blair discussed how sourcing works within law enforcement. He stated that in his
first day on the story he was able to confirm information through an anonymous source
about a tarot card left by the sniper at one of the shootings. Blair went on to say that the
motive for detectives in giving information to reporters was:

...simply to be able to teil their buddies and grandkids that they were a part of the
story. A reporter could easily exploit that desire, and that opportunity to be a part
of the story would sometimes override the Best judgment of even the most

hardened detectives when the story got big (p. 231).

Blair also talked about the effect television cameras have on any breaking story. After
receiving information about the ex-wife of one of the two snipers arrested in the case
Blair hurried to her home only to find a television news crew already there. He said that

once television arrived at a story one of two things happened:



33

...people clammed up and stopped talking because of all the lights in their eyes, or
people who wanted to be on TV started blabbing even though they did not know
what they were talking about. On a breaking news story it 1s often hard to trust

anything you hear once the cameras arrive (p. 235).

Blair also discussed what role television cameras play in a reporter’s ability to obtain
information. He said that the only reason to attend a news conference as opposed to
covering it live on television was because once the cameras were turned off, officials
would give off-the-record information. “After the news conference ended, the same
officials who dutifully declined to coﬁlment on certain matters in front of television
cameras began providing details about Malvo’s background” (p. 242).

He went on to discuss a source’s role in getting the story correctly. Receiving a tip
from an anonymous source, Blair wrote a front page story which he said was “hyped up
both by my editors and myself,” claiming that the United States Attorney for Maryland
had mterrupted the interrogation of one of the suspects who was on the verge of
confessing in an attempt to take the case away from local law enforcement officials in
Maryland (p. 247).

This story angered federal officials involved in the case. Blair blamed this on the
source who would not return his calls:

...if the United States Attorney for Maryland, Thomas DiBiagio, had returned one
of several calls he would have had the chance to get us to temper the story, but the

callback did not come until two in the morning, when Barbara Comstock, (former



34

Attorney General John) Ashcroft’s shrill spokeswoman, reached me through the

National Desk in my hotel room. It was a little too late by then. (p. 247)

When the Times ran corrections on the story it wrote that the conclusions that Blair
had reached in his story were not justified. Blair said this claim was disputed later by
testimony in the trials of the two suspects. While Blair had used five unidentified law
enforcement officers as the basis for the story, he was never asked by editors to name his
sources, even though other Times reporters had contradicted his interpretation of events.

Blair himself admitted that it was at this point in the sniper case when certain reporters
from the Times’ Washington bureau who were also assigned to cover the story would no
longer work with him. And he continued to use the source that provided the information
for the controversial story.. The next time it was to confirm a story about a laptop
computer found with the suspects that the source said implicated their guilt.

In a December 22, 2002 front-page article, Blair used unidentified law-enforcement
ofﬁcials to explain Why the evidence pointed to Malvo as the actual shooter in the
killings. As a result of this story, one of the prosecutors in the case, Robert Horan Jr.,
called a news conference questioning Blair’s source and the details. “ I don’t think that
anybody in the investigation is responsible for the leak, because so much of it was dead
wrong,” he said at the news conference (p. A25).

Blair wrote about some key evidence in the case that turned out to be untrue. In his
article Blair wrote:

*A videotape recovered from a security camera near the Home Depot parking garage

in Falls Church, Va., where Linda Franklin, an F.B.L analyst, was killed on Oct 14.



35

The videotape shows someone who appears to be Mr. Muhammad inside the driver's

seat of the car.

*Saliva tound on a grape stem on the hill where investigators contend someone fired

the shot that killed Conrad E. Johnson, a bus driver, in Aspen Hill, Md., on Oct 22

(Appendix, p. Al).

The following is the correction the Zimes printed:

DENIED REPORTS -- The article reported on supposed evidence from unnamed
law-enforcement officials showing that Mr. Malvo was the likely triggerman in
most of the shootings. The commonwealth attorney in Fairfax County, Va., said
in a recent interview that at least two of the five pieces of evidence cited in the
article do not exist. The first is a videotape said to have been recovered from a
security camera near the Home Depot parking lot in Falls Church, Va., where
Linda Franklin was killed on Oct. 14, 2002, showing someone who appears to be
Mr. Muhammad in the driver's seat. The second is a grape stem bearing Mr.

Malvo's saliva said to have been found near the site of another shooting (p. A27).

The May 11 story in the Times reported that following this incident, editors still did not
ask Blair to identify his sources. Jim Roberts, the national editor for the Times said
however, that he “had a more general discussion” with Blair in order to “determine
whether his sources were in a position to know what he had reported” (p. A25).

Of the 15 stories Blair wrote or contributed to about the Iraq war and Jessica Lynch,
14 stories were found to have mistakes. Again the bulk of the corrections dealt with

Blair’s whereabouts in relation to the stories’ dateline and whether he actually



36

interviewed the named subjects of the stories or plagiarized information from other
‘newspapers.
The editor of the Cleveland Plain Dealer, Douglas C. Clifton said:
The Times took it as a matter of policy that you don’t ask — that really encouraged

corner-cutting and slovenliness. That was a shocker (Rosen, p. 50).

From his book, it would appear that Blair started his job as a Times intern in 1998
with an ethical outlook on becoming a reporter. In the first week as an intern, Blair wrote
about a tour of the Times building, which included a hallway displaying the many
Pulitzer Prizes the organization had won throughout the years. Blair was particularly
interested in one reporter who received the award in 1990, a reporter he considered “one
of my favorite writers” (p- 86). When Blair was informed by th;eir guide, also a Times
reporter, that the Pulitzer winner’s writings are questionable, he wrote:
Oh, he makes things up. I got it, but was surprised that a fellow reporter would
say something 1ik§: that. If he knew the correspondent made up details, why

didn’t he report him? (p.86).

But by 2001, following the attack on the Wo'rld Trade Center, Blair wrote that the
pressure among reporters to get their name in the papef had intensified. For Blair, who
was desperate to get his name in the paper, interviewing a day trader for the business
section would be his way to get a byline. He wrote:

I interviewed scores of people, none of whom at the end of our conversations

would give me their names. One man, though, gave me his first name as Andrew



37

and, back in the office, I improvised by creating a last name for him. I had lifted

quotes from other papers before, but never made something up (p. 181).

Again, the Times’ integrity policy speaks to this issue:
No reader should find cause to suspect that the paper would knowingly alter facts.
For that reason, the Times refrains outright from assigning fictional names, ages,

places or dates, and it strictly limits the use of other concealment devices.

Blair’s motivation to get his name and byline into print conﬂicted with his earlier
decision to lie to his editors when he told them he had a cousin who was killed in the
Pentavgon attack on September 11. Blair said he did this to get out of writing any of the
“Po'rtraits of Grief” profiling the victims of the attack (p. 179). By participating in the

“Portraits of Grief” coverage, Blair would have been guaranteed a byline.

Was it really a lack of an anonymous source policy that motivated Blair in deceiving
his readers and his editors? Or was misuse of anonymous sources just one of many
contributing factors? In his book, Blair wrote extensively on the culture of the Times
organization, including the process used to produce the paper and his perceptions of race

in the organization.



38

Research Question 2. What does analysis of these texts tell us about the
organization’s culture and how it relates to Blair’s decision to plagiarize and
fabricate stories?

During his final days with the Times, Blair, who had been hospitalized months earlier
for drug and alcohol abuse, maintained that his mental illness not only contributed to his
problems at the newspaper but also was a factor in his creative writing ability. After
resigning his position, Blair admitted himself to a psychiatric hospital for treatment. He
said that numerous editors complifnented his writing on one of his last stories. Blair
wrote that the incident reminded him of a quote from Edgar Allen Poe which questions
whether madness is actually the highest form of intelligence:

I cannot speak for the broader population, people at large, or even generalize
about a group of people. I can answer the question for me, and it is simply that at
this fully psychotic stage, I was performing some of my best, although most

fraudulent, writing (p. 287).

Although this statement would seem misguided, it does say something about the
process by which the Times is produced and the culture that supports this process. Evan
Jenkins wrote that when he started for the Times as a copyeditor in 1966, the newspaper
was run by the editor’s desk, or what he called the “bullpen” (p. 15). He called the
bul'lpen, “a guardian of Times standards — not only for language, but for greater virtues
like fairness and accuracy” (p. 15).

Jenkins said, however, that this system did have its flaws. Despite maintaining

rigorous standards, bad writing was made presentable by the editors, and reporters who



39

were creative writers might not see their copy published. He added that reporters
typically did not know what editors were doing to their copy until publication.
According to Jenkins, the pendulum has swung the other way “from an editor’s to a
reporter/writer’s paper” (p. 16). In the May 11 story, Blair was credited for “impressing
colleagues with his lightning-quick writing ability and his willingness to work long
hours” (p. A24).

Writing style also influenced which stories were covered. Blair wrote that Raines was
accused of moving the newspaper from one where content and substance of stories was
important to lighter stories that focused on celebrity culture. Blair’s comment supported
Jenkins’ theory about the importahce of writing:

In Howell’s defense though, the 7imes could be a boring read, particularly for
those under forty years old, and his changes, ranging from better display of

pictures to more eloquent writing, seemed to bring the paper alive (p.218).

Jenkins wrote that since his days at the Times, the change in the management structure
has also had its effect on how the newspaper is put together. He calls it a “top-down”
leadership making it difficult to speak the truth to management (p. 15).

Following his internship, Blair returned to work for the Times in hopes of securing a
full-time reporter position with the organization. It was during this time that numerous
editors commented on the number of corrections and mistakes in Blair’s stories. Despite
this, Blair was promoted to full-time reporter by a committee headed by Gerald Boyd,
who was deputy managing editor at the time, and Joseph Lelyveld, then executive editor.

But Jonathan Landman, who was Blair’s direct supervisor at the time, opposed the



40

promotion and was quoted in the May 11 Times story, “that he wasn’t asked so much as
told” about the promotion (p. A24).

When Blair’s mistake and correction rate continued to increase, Landman eventually
wrote an e-mail to newsroom administrators that said, “we have to stop Jayson from
writing for the Times. Right now” (p. A24). Later both Raines and Boyd would claim
that neither ever saw the memo and “chélked it up to bad communication” (Rosen, p. 34).

Despite supervisors’ concerns about Blair’s high mistake rate, the May 11 Times
article defended its policy on corrections and the decision to continue allowing Blair to
write for the newspaper:

Many reporters make mistakes, and statistics about corrections are only a rough
barometer of journalistic skills. When considered over all, Mr. Blair’s correction

rate at the Times was within acceptable limits (p. A24).

Before coming to the Times, as a reporter for the Diamondback at the University of
Maryland, Blair’s high correction rate was already a concern. Akweli Parker, the editor
of the student newspaper, said that even then “Blair Qxceede?d the number of corrections
Diamondback reporters were allowed” (Rosen, p. 33).

Still, he impressed faculty at Maryland’s Phillip Merrill College of Journalism with
his drive and charisma so much that after only one semester of reporting at the
Diamondback, Blair was chosen to be editor. Nearly the entire newspaper staff
supported another candidate, but Blair ‘had “strong support from the journalism school”

(Rosen, p. 33). Students who tried to warn faculty about Blair’s journalistic integrity and



41

other issues, such as Blair’s chronic lies and missed deadlines, say they were “written off
as campus jealousies” (Rosen, p. 33).
Associate Dean Chris Callahan admits hearing complaints from students about Blair’s
personality and management style, but nothing about ethical concerns. He said:
If anybody had said anything to me about an ethical breach, would I have leapt
into action? Yes. We have the most severe penalties for ethical violations in the

United States — and I wrote them (Rosen, p. 33).

SQme think that Blair took advantage of this “top-down” leadership style both at the
Diamondback and at the Times. After a disagreement with Patrick LaForge, a
metropolitan editor who tracks corrections for the newspaper, Blair threatened to take up
the issue “with the people who hired me — and they all have executive or rhanaging editor
in their titles” (p. A24).

Even though Blair seemed to have taken advantage of his relationship with Raines and
Boyd, he still blamed the “top-down” leadership style of Raines and his “flood the zone”
philosophy for léading to the importance of datelines over content of stories. Blair wrote,
“Howell wanted the paper to read as if the Times had been everywhere imaginable on any
given day” (p. 254). .

According to Blair, being everywhere meant the Times had to push the envelope when '
it came to the use of freelance reporter;s, stringers and story datelines. A common

practice, although not accepted by management, was the use of “toe-touch” datelines



42

(p.r 253). A reporter would write a story in one location and then travel to the city where
the story occurred in order to put the name of that city at the top of the story. Blair
wrote:
I had seen correspondents perform toe-touch and no-touch datelines, and watched
some write stories from hundreds of miles away from where they were supposed
to have been. I had partaken in some element of these deceptions, ones that were
wholeheartedly sanctioned by the newsroom in an effort to make the Times seem

omnipresent (p. 254).

Due to deadline and budget constraints, reporters have had to rely more and more on
phone interviews, as well as e-mail, Internet databases and newspaper archives rather
than face-to-face interviews.

Additionally, it took an enormous amount of manpower to cover stories despite the
Times® admission of how many reporters actually covered a story. Blair gave the
example of the airplane crash that happened in Queens shortly after the World Trade

-Center attack and the number of reporters who covered this story compared to the
number actually receiving credit in the newspaper:
In the end, of the more than thirty reporters on the story, less than a dozen
received bylines for their work. It was typical Times, not wanting the public to
realize that their reporters were not gods, that it took so many people to do solid
reporting. It was essentially a policy of lying for marketing. Their deception was

a message not lost on me (p. 194).



43

This “top-down” leadership style also had its effect on the push to win awards. Blair
said that following September 11, editors began talking about winning a Pulitzer Prize for
the newspaper’s coverage of the event. In his opinion, the management became too
focused on winning a Pulitzer rather than on what effect the event had on peoples’ lives.

Blair said that there was an arrogance that existed at the Times that led to a
detrimental effect not only on what was determined to be news but also on the treatment
of its readers. He said this arrogance:

...caused them to make frequent gross professional and personal misjudgments. It
also caused gross misjudgments of the news value of certain stories, and an
unwillingness to admit that they had made mistakes. The Times was among the
few major newspapers in the country at the time working without internal

safeguards to protect against serious mistakes that were overlooked by editors

(p. 96).

He added that the Times was one of the few major newspapers in the country that did not
have an ombudsman. Since the Blair scandal, the Times has hired what it calls a “public
editor” for this position.

Blair may be correct in his assertion of arrogance at the newspaper. In the May 11
story, the writers said there were several reasons for the Blair problem, one of which was,
“few complaints from the subjects of his articles” (p. A24). Even reporters from 7The
Washington Post did not complain when Blair stole information from their stories.

The Columbia Journalism Reﬁew contacted some of those interviewed by Blair

(Hassan, 2003). For an April 1, 2003 story on a military mortuary, Blair misquoted



44

Second Lieutenant Cathy L. Milhoan the spokeswoman for the 512" Airlift Wing at
Dover Air Force Base in Delaware. Milhoan said that when she contacted Blair, he
apologized for the errors but no corrections were printed until the Times’ May 11 story.
Milh'oa.n, who keeps a file on all articles done at the base, said that after rereading Blair’s
story, she discovered that Blair had plagiarized part of the article from the Delaware
State News.

The public affairs officer for the National Naval Medical Center, Lieutenant
Commander Jerry Rostad, never called to complain about an April 19, 2003 front-page
story Blair had written for the Times. The story on injured soldiers gave a dateline of
Bethesda, but Rostad said Blair was never on the base. Of the six people interviewed for
the story, one soldier said he was interviewed by phone and three said they did not even
speak with Blair.

Rostad said he did not call the Times to complain because at that time he was “above
my eyeballs in media requests” and because:

I likened it to a business relationship or a relationship you have with a neighbor.
You have to think about whether you want to complain. I didn’t want to willy-

nilly call The New York Times and start World War III with them (Hassan, p. 21).

Lee Gardner, an editor with the Baltimore City Paper said that Blair contacted him
regarding a controversial trial in Baltimore. Gardner said that he was helpful and
provided Blair with information because his quotes were not for attribution. Blair ran the

story using Gardner’s quote and name. Gardner said he did not complain because he felt



45

it was not a big deal, and as an editor, he often heard people say that they were
misquoted.
Blair’s deceptions were tinally discovered atter a reporter tor the San Antonio
Express-News complained that a front-page story in the Times about a woman’s son who
was missing in action looked like her story.
Race and socio-economic status also appeared to play an important role in the culture
of the newsroom. Blair claimed that race influenced how people were treated, how and
which stories were covered. In his book, Blair offered numerous examples of stories that
involved torture and killing of whole races that did not make it to the front page because
of editors’ biases. He pointed out stories that included the 7imes’ treatment or placement
of multiple murders in Harlem, the murder of a homeless woman in Central Park, the
massacre in Rwanda and even the Holocaust. Blair said when he researched the paper’s
coverage, he found that the 7imes had written only six front-page stories during World
War II that mentioned Jews were the target of Hitler’s extermination efforts (p. 116).
Blair also wrote that the “race” question followed him around at the 7imes. Following
two weeks of rehabilitation in January 2002 for drug and alcohol abuse, Blair said life at
the Times became more difficult simply because he was black and an addict:
A close friend in the newsroom had told me conﬁdentially that being a recovering
addict at the Times was bad enough, but that being a recovering black addict was
something that many would not forgive me for any time soon. I would have to do
my “time in purgatory” (p. 209).

Blair brought this up again when he quoted another reporter at the Times who was also a

recovering addict:



46

“I can’t imagine tl;ying to recover while still working at the same place you
worked when you were using,” he said. “Then, on top of that, the place is The
New York Times, which is particularly unforgiving, and you are black. A black
recovering drug»addict at The New York Times. Not a position I envy” (p. 213).
Blair suggested that his editor, Jonathan L.andman, was using race and addiction against
him:
I did not suggest that race was at play, but the combination of what I knew about
Jon’s stand on affirmative action and minority hires in the newsroom, and the
patronizing tone that was being delivered to me on a daily basis, left me
convinced that it was a factor — a black recovering addict at the Times was not

going to be given the same leeway that a white one might be (p. 221).

Blair wrote that many in the newsroom felt that his being hired had more to do with
affirmative action than his qualifications. Based on a recommendation from Jerry Gray, a
black editor, Blair was offered a six-month trial employment extension after his
internship ended. Blair discussed his concerns with the editor that others in the
newsroom might think he was given the job because of his skin color.

“Some people might see you as an affirmative action hire,” I remember him
saying. “But you take it how you can get it. There will be enough times when the

color of your skin will in no way be to your advantage” (p.91).

The Times May 11 article said, however, that Blair’s supervisors and Maryland

professors emphasized that he was originally given the internship at the newspaper,



47

“because of glowing recommendations and a remarkable work history, not because he is
black”
(p. A24).

Jenkins wrote that he did not believe Blair was “cut some slack™ because he was
black. Rather he said, “ It would be a huge mistake to forget that black, white, or green,

he was also cut some slack because he cquld write” (p. 16).



48

Research Question 3. What role do Blair’s perceptions have in his decision-making
process?

Blair’s perceptions of race, his mental illness and his alcohol and drug abuse appeared
to have been the most significant influences on his decision-making prdcess. In the
preface of his book, Blair wrote about a columnist with The Wall Street Journal who
accused Blair of using his book to focus on how race and discrimination affected his
behavior. Blair responded:

The truth of the matter is that as a black man it would be impossible to
disentangle the role that the color of my skin has played in my life, but this book
is about much more than race. Throughout my career in journalism I found
myself dangling on a precipice — it can be debated how much of it was
environmental and how much of it was genetic — above the struggle with
addiction and undiagnosed mental illness. My illness, manic depression,
undoubtedly contributed to my success as a journalist, providing me with the
energy to write and report non-stop for days and put in countless hours of

reporting (p. X-Xi).

Blair spent much of his book discussing his perceptions of 'race and racial equality.
He chose journalism as a profession because he was attracted to its “pursuit of balance,
fairness and objectivity,” which if used co;rrectly was the “ultimate equalizer” and the
best avenue for social change (p. 76). He particularly used this in his coverage of the

Washington D.C. sniper case. In a discussion on slavery Blair wrote:



49

In my worldview, it was often difficult to disassociate a person’s hopes and
dreams, and their failings and judgments, from their backgrounds. I also believed
strongly that it was impossible to divorce the impact of the oppressors’ actions on

the oppressed (p. 251).

Blair felt that John Muhammed and Lee Malvo, the two men arrested for the killings,
were being denied due process under the law. Despite the fact that six of the ten
shootings committed by the two had occurred in Maryland, the suspects would be
prosecuted in Virginia, where only two of the murders happened. Blair maintains that
this was because Virginia’s death penalty laws were much stronger than those in
Maryland. Muhammed and Malvo would be more likely to receive the death penalty and
swift execution in Virginia, a state which also had no provisions for executing minors.
Malvo waé 17 years old at the time of his arrest.

In an October 30, 2002 front-page story in the Times, Blair wrote that state and federal
law-enforcement officials in Maryland were interrogating Muhammed, “who was
explaining the roots of his anger,” when the ‘U.S. Justice Department interrupted the
interrogation to order the suspect be turned over to the United States Attorney for
Maryland to face federal weapons charges (Appendix, p. Al).

However, in the May 11 story, when the Times corrected Blair’s mistakes, they
disputed that officials told them that Muhammed was not discussing the “roots of his
anger” but that the conversation focused on “minor matters, like getting a shower and a

meal” (p. A25).



50

Blair particularly felt that Malvo was being “railroaded without much thought to the
culpability of others, like his parents and guardians” (p. 250). He wondered about the
boy’s personal rage and the, “cumulative effects of abuse, abandonment and race” (p.
251). In a front-page Times story on February 10, 2003, Blair interviewed victims of the
sniper killings and infused his beliefs as quotes and inferences in the story.

With Kellie Adams, one of the victims of a liquor store shooting in Alabama, Blair
wrote that the victim had been corresponding with the woman who cared for Muhammed
after his mother died when he was 3:

“There are similarities in our backgrounds, and I see bits and pieces of myself in
even them," she said of Mr. Muhammad and Mr. Malvo, who was abandoned by

his father at a young age (Appendix, p. Al).

For the May 11 examination of Blair’s errors, Adams told the 7imes that she never made
this comment to Blair and did not compare her background to the backgrounds of the two
suspects.

In Chapter 27 of his book, Blair described in detail a visit to the New York Eastern
Correctional Facility on Christmas Day in 2002. He and his girlfriend visit with Daniel,
a black prisoner, who was convicted of murdering a man while committing a robbery. At
the time of the shooting and then 17-years-old, Daniel had claimed that he needed the
money to pay for college. In an earlier chapter in his book, Blair discusses his decision
not to finish college at Maryland and instead take the job offer from the Times. He would
say to colleagues at the paper, “I’m just another black man without a college degree” (p.

95).



51

In Chapter 27 of the book, Blair also recounted his family’s involvement with the
prison system. Blair wrote about a cousin who was on death row in Hlinois, and about
his father who had “written to inmates and researched Christian prison ministries while 1
was a teenager” (p. 262). He added that 15 of his relatives were in prison on everything
from drug charges to murder.

Blair may have incorporated these thoughts into the February 10 story on victims. In
that story he wrote about an interview with James Ballinger 111, whose wife Hong Im was
killed during a robbery in Baton Rouge, Louisiana, in September 2002. Malvo and
Muhammed were being tied to this robbery and a number of others prior to the shootings
in Washington D.C. In the story Blair wrote:

A couple of years ago, Mr. Ballenger retired and began volunteering at a local
prison. His wife took a job selling beauty supplies. They spent a lot of time at
church and raising their sons, James IV, 20, and Joshua, 11. Since Ms. Ballenger
was killed in a robbery outside the beauty store on Sept. 23, Mr. Ballenger has
taken a job in a doughnut shop to help pay the bills, and has relied heavily on the
donations of others. Much of his time has been spent helping the boys cope.
James IV has left college, but plans to return in the spring. Mr. Ballenger has also
spent much time taking a message of forgiveness to church pulpits and television
programs across Louisiana, arguing feroéiously that Mr. Muhammad and Mr.

Malvo should not be executed (Appendix, p. A16).

But when the record was corrected on May 11, the Times wrote that there were factual

errors with the story:



52

James Ballenger III said in a telephone interview that he is not a part-time
preacher or any kind of preacher. Mr. Ballenger did not volunteer at the local
prison; it was a paid position. He had not "relied heavily" on donations from
others; he said he accepts them but does not rely on them. The article said that he
took "a message of forgiveness to church pulpits and television programs across
Louisiana, arguing ferociously that Mr. Muhammad and Mr. Malvo should not be
executed," referring to the. two suspects arrested in the sniper shootings. Mr.
Ballenger said he never addressed this topic from a church pulpit and that ﬁe
made his points "peacefully.” Mr. Ballenger said that he discussed the fact that his
son, James IV, had dropped out of college on the condition that it not be

published, and that he was upset to see it in the paper (p. A27).

Blair wrote that, despite his problems with alcohol abuse and depression, he was still
able to ascertain what editors considered newsworthy and that-is why he was one of the
first to jump on the Jessica Lynch story. Blair wrote:

It was not that Lynch had suffered any more than other captives in Iraq. It was
simply because stories about her, because she fit a certain profile — would get
good play in newspapers and television stations. The fright caused by an All-
American-looking woman in the hands of evil Iraqi captors who might harm her,
even sexually assault her, played strongly into racial and gender stereotypes (p.

289).



53

Blair added that this is why the “media beast” preferred to focus on Lynch rather than
Shoshanna Johnson, the black woman who was also taken captive in Iraq (p. 289).

In his first story on Lynch, written for the March 27 edition of the Times, Blair wrote
about the captured private’s family watching television and hearing about the ambush of
an Army maintenance crew. He wrote:

Then they heard that an Arab television network was broadcasting images of
soldiers who had been captured. Then they heard that one of the prisoners of war
was a woman. They found some relief, though, when they heard that the woman

was black (Appendix, p. B13).

When the Times corrected the record on this story it revealed that “several people at
the Lynch home - including photographers and other reporters — said they had not met or
seen Mr. Blair there” (p. A26). Blair had never met or spoken with the Lynch family, so
how would he know that they were relieved when they found out the other captured
woman was black? Two days earlier, in a story by Jim Yardley, the Times identified by
name all of the prisoners of war, including Johnson (March 25, 2003, p. Al). Why didn’t .
Blair use Johnson’s name in his March 27 story and how did he reach the conclusion that
the Lynchs were relieved it was a “black woman™?

Blair also believed that his drug and alcohol abuse had little affect on his personal
habits or his ability to do his job. In October of 2001, he wrote about a story that resulted
in the Times printing a 123-word correction saying that it “marked the first time that

alcohol and drugs really got in the way of my writing” (p. 198). He also credited cocaine



54

for helping him in his reporting, saying that, “It gave me the energy and focus that
Ritalin, which I took as a child, could not” (p. 199).

However, as early as November 1999, the Times said that Blair was repeatedly warned
that he was too sloppy, “in his reporting and in his appearance” (p. A24). One editor
even suggested to Blair that he find a better way to “nourish himself” rather than relying
on scotch, cigarettes and vending machine food (p. A24). Even at this point, which was
only six months after he returned to the Times as a reporter in training, Blair’s writing
and correction rate was of concern to his editors.

According to Blair, alcohol and drug use was common among employees of the
newspaper, as was the practice of abusing rules regarding use of company cars and filing
false travel expenses. “Everyone seemed to know about my dfinking, even the metro
desk administrator who was used to signing off on the frequent multi-hundred-dollar tabs
from Robert Emmett’s bar” (p. 136).

Blair also said that taking a company car for personal use was no secret with
newsroom administrators and that he took the car “often drunk, usually high” just to
make his commute to work more comfortable, as opposed to riding the subway (p. 142).

Blair also admitted to using his expense account for personal dinners and even said
that he could have written off a three-week trip to Spain with his girlfriend, “on the
company dime and no one would have noticed, let alone said anything if they did” (pp.

L 276-277).
Blair also submitted expense receipts for places he never reported from and in one

case from a dinner with a law enforcement official who later said he had never met Blair



55

and was in Florida on that date. The May 11 Times article admitted that checking Blair’s

expense records would have set off alarms that he was lying about his whereabouts.
Close scrutiny of his travel expenses would have revealed other signs that Mr.
Blair was not where his editors thought he was, and, even more alarming, that he
was perhaps concocting law-enforcement sources. But at the time, his expense
records were b.eing quickly reviewed by an administrative assistant; editors did

not examine them (p. A25).



56

Research Question 4. How does Blair view the concept of media credibility in
relation to his role as a reporter for the Times?

The Times’ story on Blair said that his “deceptive techniques flouted long-followed”
rules at the paper (p. A24). The article briefly covered several of these rules, which are a
part of the newspaper’s “integrity” guidelines:

When we use facts gathered by any other organization, we attribute them,; writers
at the Times are their own principal fact checkers and often their only ones; we

should distinguish in print between personal interviews and telephone or e-mail

interviews (p. A24).

The article went on to point out that a dateline on a story is only used when the reporter
has visited the place.

In the 15 articles that Blair wrote or contributed to on the Iraq War, all but one had
corrections which specifically relate to these integrity guidelines. The article having no
corrections is an April 5, 2003 story written by Todd Purdum with contributions from
four other reporters and Blair. The majority of the story deals with a nighttime ambush in
Iraq so it is difficult to surmise what Blair contributed, if anything to this article.

Blair’s book does provide an idea about how he interprets his credibility as a reporter
in relation to the 7imes’ integrity guidelines. For example, an April 15, 2003 story Blair
co-wrote with Michael Wilson deals with a North Carolina couple separated by war.
Wilson covers the husband’s perspective in Iraq and Blair writes about the wife back

home.



57

The Times May 11 correction on this story said:
The article's dateline — the label of the place and, ordinarily, the time where the
reporting was done - was given as Jacksonville, N.C., April 11. According to The
New York Times Manual of Style and Usage, "Because believable firsthand news
gathering is the Times's hallmark, datelines must scrupulously specify when and
where the reporting took place." But in a telephone interview, Sarai Thompson,
whose husband is a marine stationed in Iraq, said she had been interviewed by

Mr. Blair by phone, not in person (p. A26).

Despité the fact that Blair did not even go to North Carolina, he still saw this story as a
good story, “even if I was not showing up on location” (p. 290). Blair wrote:
Rich detail was accumulated and my editors knew that I was collecting most of it
from New York, but planned to just fly in to get the dateline in North Carolina.

There was just no flying in (p. 290).

He added:
The story landed on the front page, along with others that had fabrications. It was

the solid piece that slipped through the cracks of deception (p. 290).

Blair has a loose interpretation of what is ethical to use from other news reports
without giving credit and what is actually plagiarism, and the use of creative writing as
opposed to fabricating details.

In an April 19, 2003 story on a wounded Marine, the Times correction read:



58

Of the six wounded soldiers quoted in what Mr. Blair described as "long
conversations" at the medical center, one, Lance Cpl. James Klingel, said he was
interviewed by Mr. Blair, but by telephone trom his home in Lodi, Ohio, after he
had been discharged. Telephone records described by Times officials suggest that
Mr. Blair made this 27-minute call from his desk at the paper in New York on
April 17. Three men - Staff Sgt. Eric Alva, Lt. Col. Jonathan Ewers and
Hospitalman Brian Alaniz - said they had not spoken to Mr. Blair, Commander

Rostad said. (Two others could not be reached.) (p. A26)

When Blair wrote about this story in his book he saw it this way:
I cobbled together wire reports with a fresh interview with a corporal whose arm
was in a sling to put together a front-page story on those wounded in battle. 1also
relied on White House pool reporters’ notes from that day that President Bush

went to the medical center to visit the wounded (p. 291).

The Times article also questioned Blair’s facts in the story:
In a telephone interview, Corporal Klingel said that Mr. Blair had manufactured
or embellished parts of the article. He said that, for example, the following
quotation attributed to him by Mr. Blair had been made up: "I am sﬁll looking
over my shoulder. I am sure I will be standing on the back porch and worry about
who might come shooting at me out of the bush." In addition, he denied he had
told Mr. Blair he was having nightmares about his tour in Iraq. And he said he

had not spoken to Mr. Blair about "his mind wandering from images of his



59

girlfriend back in Ohio to the sight of an exploding fireball to the sounds of

twisting metal," as Mr. Blair described (p. A26).

Blair’s interpretation of this said:
I embellished a bit with the line about the images of his girlfriend back home,
although he did say he missed her and he did say that he had horrid images of
exploding fireballs and twisting metal. The thoughts happened separately, but 1

brought them together for the lead (p. 291).

Blair said that the information on Staff. Sgt. Alva and Hospitalman Alaniz were
provided by Corporal Klingel and that he “cobbled together what they had said to news
services in the White House pool report,” from President Bush’s visit to the hospital
(p- 292). In an attempt to justify how he obtained his information, Blair went on to
explain that much of the reporting on the White House is done through pool reports,
which usually involves only about two or three reporters following the President at an
event. Blair said these reporters then write up the story and all other correspondents
covering the President are “allowed to lift from it freely” (p. 293).

Blair never actually admits to plagiarism, despite the fact that the Times article
indicated that in his coverage of the Iraq War Blair plagiarized from a number of news
organizations including the Associated Press, The Washington Post, The Daily News in
New York, The Cleveland Plain Dealer, and the San Antonio Express-News. Even with
the story that was Blair’s last at the Times’ and the one that resulted in his resignation,

Blair still does not admit to plagiarizing. In this story about a missing Army sergeant



60

from Texas, he wrote that because his notes and laptop computer are now at the Times it
is difficult to say as he puts it “when I picked up what from whom” and that he “lifted
liberally trom an Associated Press story and another one published in the San Antonio
Express-News” (p. 295).
Despite Blair’s criticisms of the 7imes’ integrity and honesty, he did not seem to have
a problem with his own integrity when he wrote about his relationship with a public
relations professional from an Internet company. Before having sex with the woman one
night, she asked Blair if the company would be mentioned in his story:
When it came to ethics it was hard to know where to draw t_h¢ line, but there 1s no
doubt that the night had an impact. The Internet company received several

mentions in my business stories for the 7imes (p. 138).

Following the September 11 terrorist attacks, Blair admitted to lying about a cousin
who was killed in the Pentagon, so he would be excused from writing the Times’
“Portraits of Grief,” which would eventually earn the newspaper a Pulitzer Prize. Blair
justified his decision to lie based on his own morals saying “It frustrated me that talk had
already begun on the metro desk in early October, not a month after the attacks, about
how we were going to win a Pulitzer for them” (p. 179).

However, just two pages later, Blair justified risking the credibility of the Times when
he invented the last name of a source in order to get a story published with his byline. He
wrote:

The pressure had become intense to even get your name in the paper. While it

was not the most important thing occurring, in retrospect, it was clear that many



reporters needed some validation, their names appearing on a piece of paper as
testament to history that they were there, that they saw these devastating and

painful things. Our editors did not seem to understand this (p. 181).

61



62

Chapter V

Discussion

Conclusions

Whether the use of anonymous sources has become an overused journalistic tool
leading to abuses and fabrications in news reports has been debated in the last sé_veral
years. Following The New York Times admission that Jayson Blair took advantage of this
and other means to falsify news reports, it was believed that the situation could have been
prevented if the Times had had a written policy in place. But would this have made a
difference in the case of Blair?

Lack of questions by editors on the sources of information, or the motives of sources
for giving you the scoop makes it easier to fabricate information. Particularly for an
individual like Blair who, even though he received accolades from editors for turning out
an enormous number of stories, received more than one reprimand for the high number of
errors.

More so, it may be Blair’s interpretation of what was ethical and what was unethical
in relation to his own agenda. Carter’s Paradigm of Affective Relations says things that
are intrinsically Valuable, in Blair’s case the importance of journalism as the “ultimate
equalizer,” are salient and therefore their value remains high across all situations. It is
this perception that allows Blair to defend his actions of concoctihg sources, making up
quotes and plagiarizing. Because he appears to believe that the Times did not live up to
his version of journalism as the “ultimate equalizer,” he reasoned that it was okay to

adopt a number of deceptive practices.



63

One example was using the “no-touch” method of getting a dateline for a story. Blair
believed the newspaper was dishonest about the “toe-touch” method. He wrote that the
Times was also dishonest about how many reporters actually worked on a story and did |
not receive credit in the form of a byline -- a practice he said was done purely for the
sake of marketing. Later, Blair would reason that it was alright to make up the last name
of a source because he really wanted a story with his byline to appear in the newspaper.

While covering the Washington D.C., sniper case, Blair used a large number of
anonymous sources to write his stories. Blair wrote that law enforcement officials had
their own agenda when requiring anonymity, and that much of the time it was simply to
be able to tell their grandchildren and friends that they were a part of the story. Blair
reported that it was difficult not to exploit this.

Blair also seemed to use anonymous sources to frame a story to be in line with his
perspective on race and the criminal justice system. He believed that Muhammed and
Malvo were being denied due process, so through the use of an anonymous source he
wrote that Muhammed was discussing the “roots of his anger” when his interrogation was
mterrupted by federal officials.

In both of these areas, agenda setting and framing, it would have been beneficial for
Blair’s editors to know who the source was to determine the validity of the information.
This could have been an additional check on Blair’s work, because with much of what he
wrote the issue was not whether he used named or unnamed sources, but whether he had
accurate information. Instead, Jim Roberts, the national editor, said he had a “general

discussion” with Blair regarding his sources for the story.



64

It is difficult to determine from the Blair scandal if using anonymous sources had any
effect on the public’s perception of media credibility. Because in this case, not only did
Blair make up anonymous sources, he also made up quotes and information from named
sources. Besides, the Times never really dealt with Blair’s use of anonymous sources
because they had no policy in place. They themselves had no standard about what was
acceptable or unacceptable so it would be difficult to focus too much attention in this
area.

Equally important is a newsroom culture that Blair maintained did not value nor was
committed to diversity. He continually saw the newspaper’s views on dfversity as the
root of all his problems rather than such tangible aspects as plagiérizing from other news
services, the high number of mistakes he was making in his stories, taking the company
car for personal use, or charging personal dinners and drinking parties to his expense
account. Blair did, however, have a point when he talked about how editors determine
the importance of a story and the depth of coverage of a story based on racial and socio-
economic information.

The Times’ policy on diversity and promoting minorities at the newspaper did attempt
to deal with these issues. However, it may have also served to cause morale problems. It
would appear that while the top managers and recruiters approved of the policy, the
editors charged with enforcing it did not buy into it. This ﬁlay have hindered both groups
in dealihg truthfully and responsibly with concerns about Blair.

The newsroom culture at the Times contributed not to Blair’s decision to deceive his
editors and readers, but to dealing with the problem from the start. At issue was the “top-

down” style of management that either did not know or ignored claims about Blair’s



65

problems. This “top-down” style of management also contributed to faculty at the
University of Maryland ignoring student concerns regarding Blair’s high rate of
corrections on the college newspaper and his erratic behavior.

The process of producing the paper was another contributing factor. Raines’ “flood
the zone” theory, which stressed getting it first over getting it right, may have promoted a
mindset of cutting corners when it ca;ne to fact checking. This along with the move to
more creative writing may also have been a factor. Particularly in the case of Blair who
liked to “embellish” when he wrote. It is difficult to tell if the “toe-touch” dateline
reporting was a reality at the Times, or if this is Blair’s personal interpretation of the
newspaper’s dateline policy.

While Raines seemed to be moving the newspaper to one where the content featured
more elements of celebrity culture rather than serious issues, the culture in the newsroom
also seemed to take on its own celebrity identity. Many reporters complained about

2 &<

Raines’ “star system” that highlighted only a few writers including some, such as Blair,
who did not have the skills but whose way of thinking on the issues was more in line with
the new executive editor’s.

While the Times insists that one of the reasons Blair got away with his deception was
because subjecté of his stories did not call to complain, they are also responsible for not
. having a mechanism in place, such as an ombudsman, that would deal independently with
readers’ complaints.

Blair also was unrealistic about what effect alcohol and drugs had on his ability to

perform his job. He believes that most of the time it was a positive aid in his ability to



66

report and write, despite the fact that the Times had problems with his work almost from
day one.

Blair said that drugs and alcohol were a way of life at the Times and claimed the
organization was well aware of the amount of drugs and alcohol used by staffers. Blair
said that not only did Times management know about it, it sanctioned the use of alcohol
and drugs, and said the company paid a large bar bill he submitted for reimbursement.
The Times does have an employee assistance program for alcohol and drugs, which Blair
took advantage of, but it is difficult to know how the newspaper treats employees who

have used the program and whether or not they support them when they return to work.

Future Study

This study indicates that it would be valuable for future research in the area of the
misuse of anonymous sources to focus on the culture of a news organization and how
ethics influence the process by which the newspaper is produced. Because journalists
tend to dislike scrutiny, observational study of newsrooms has been limited (Gans, 1979: |
Graber, 2002).

A newspaper may have ethical guidelines but how are these applied to putting the
newspaper together? For example, the Times had integrity guidelines, but these didn’t
influence Blair’s ethical decision making. How are ethics applied then to the process of
creative writing over factual writing, the use of datelines, and how many people actually
report on a story and how many are given credit for contributing to the article?

Future study should also include how a éelebrity culture has influenced the process of

producing a newspaper. This celebrity culture or emphasis on entertainment may help



67

explain media behavior (Postman, 1985). Raines had moved the Times’ coverage‘ to
lighter news for the front page of the newspaper in order to make it more readable and
attract a younger audience. The emphasis on celebrity had made its way into the
newsroom, as well. Has the need for winning Pulitzer Prizes and receiving book deals
become the focus of mainstream journalism?  Blair was working on a book contract to
write about the Washington D.C. snipers while he was covering the story for the Times.

And what about the issue of race in a newsroom? As a progressive Southerner,
Raines’ strong views on race and equality may have clouded his judgment in dealing with
Blair, who held similarly strong beliefs. As a result, Raines either ignored, or did not
want to hear, about problems from editors and managers who dealt with Blair on a daily
basis.

Fifteen years after Janet Cooke resigned from The Washington‘Post for fabricating a
story about an 8-year-old heroin addict, Ben Bradlee wrote about the event in his
autobiography 4 Good Life (1995). Bradlee, who was executive editor at the time, wrote
about what led to the scandal that disgra;:ed the newspaper and forced Cooke to give
back the Pulitzer Prize she had been awarded in 1981. It is interesting that much of what
happened to the Post in 1981 is similar to what led to problems at the Times in 2003.

Bradlee wrote that the Post was also trying to diversify its newsroom with the addition
of more ethnic minorities and women. Enter Cooke, who despite the fact that she was
young and inexperienced, 24-years-old when she was hired at the Post, could, as Bradlee
put it, “write like a dream; had top-drawer college credentials; and she was hlack” (p.
439). Bradlge said that editors described Cooke as being “consumed by blind and raw

ambition, but talented” and that she had 52 bylines within the first eight months after



68

arriving at the Post (p. 440). And like Blair, there was a reporter at the Post who
questioned Cooke’s story but whose concerns were written off as jealousy. Editors who
had concerns also kept silent.

Bradlee wrote that Post ombudsman William Green, charged that Cooke’s story made
it into the newspaper because of the lack of “quality control”.or “editing” (p.439).
Bradlee agreed and said “beware the culture that allows unknown sources to be accepted
too easily,” and that it was important to “encourage people to express their reservations
about someone else’s story”(p. 448). He also acknowledged the Post’s communication
problems among staff and managers saying “we share information down, better than we
share it up” (p. 449).

Shortly after the Blair scand"al‘, the Times appointed an independent committee to
examine the 7imes’ newsroom practices. Headed by Alan Siegal, the committee released
its report on July 28, 2003 and made it available to the public on The New York Times
Company Web site. The following were the committee’s recommendations in the areas
studied by this researcher:

Rationalizing our byline and dateline policies, to disclose clearly to readers who

is responsible for an article, and from what location.

Assuring that each desk has a system for tracking errors and monitoring the

performance of those who make them.

Reviewing and revising existing guidelines for the use of anonymous sources.



69

Improving the accessibility of editors and.enhancing the internal exchange of

information within the staff (p. 4).

While these guidelines were accepted in principle by the Times, it remains to be seen
if the incident with Jayson Blair will bring about any significant and long-term changes at

the Times.



70

Appendix

1. Detective Says Sniper Suspect Was Interrogated After He Requested Lawyer, 1he New
York Times, April 29, 2003 Tuesday, Correction Appended, Late Edition - Final, Section
A; Column 1; National Desk; Pg. 22, 768 words, By JAYSON BLAIR, FAIRFAX, Va.,
April 28

2. Aftereffects: The Missing; Family Waits, Now Alone, for a Missing Soldier, The New
York Times, April 26, 2003 Saturday, Correction Appended, Late Edition -Final, Section
A; Column 4; National Desk; Pg. 1, 1343 words, By JAYSON BLAIR, LOS FRESNOS,
Tex., April 25

3. ANATION AT WAR: VETERANS; In Military Wards, Questions and Fears From the
Wounded, The New York Times, April 19, 2003 Saturday, Correction Appended, Late
Edition - Final, Section A; Column 1; National Desk; Pg. 1, 1576 words, By JAYSON
BLAIR, BETHESDA, Md., April 18 '

4. ANATION AT WAR: THE SPOUSES; A Couple Separated by War While United in
Their Fears, The New York Times, April 15, 2003 Tuesday, Correction Appended, Late
Edition - Final, Section A; Column 3; National Desk; Pg. 1, 1659 words, By JAYSON
BLAIR with MICHAEL WILSON, JACKSONVILLE, N.C., April 11

5. ANATION AT WAR: RECUPERATION; Former P.O.W. Returns Home For
Treatment at Army Hospital, The New York Times, April 13, 2003 Sunday, Correction
Appended, Late Edition - Final, Section B; Column 1; National Desk; Pg. 13, 463 words,
By JAYSON BLAIR, WASHINGTON, April 12 '

6. Lawyers for Sniper Suspect Raise Issue of Chemical Exposure, 7he New York Times,
April 12, 2003 Saturday, Late Edition - Final, Section A; Column 3; National Desk; Pg.
7,460 words, By JAYSON BLAIR

7. Report Describes Sniper Suspect's Defiance Under Questioning, The New York Times,
April 7, 2003 Monday, Late Edition - Final, Section A; Column 1; Nz/ttional Desk; Pg. 16,
511 words, By JAYSON BLAIR

8. ANATION AT WAR: THE FAMILIES; For One Pastor, the War Hits Home, 7he
New York Times, April 7, 2003 Monday, Correction Appended, Late Edition - Final,
Section B; Column 1; National Desk; Pg. 1, 1033 words, By JAYSON BLAIR,
CLEVELAND, April 6



71

9. ANATION AT WAR: THE RESCUE; Family Begins Trip to Rejoin Freed Soldier,
The New York Times, April 6, 2003 Sunday, Correction Appended, Late Edition - Final,
Section B; Column 6; National Desk; Pg. 6, 343 words, By JAYSON BLAIR,
CHARLESTON, W.Va., April 5

10. ANATION AT WAR: THE RESCUE; Gifts and Offers for Book Deals Arrive at
Rescued Private's House as She Has Surgery, The New York Times, April 5, 2003
Saturday, Correction Appended, Late Edition - Final, Section B; Column 1; National
Desk; Pg. 6, 673 words, By JAYSON BLAIR with MARK LANDLER, PALESTINE,
W.Va,, April 4

11. Tapes Hint at Possible Flaws In Sniper Suspect Confession, The New York Times,
April 5, 2003 Saturday, Correction Appended, Late Edition - Final, Section A; Column 5;
National Desk; Pg. 8, 1086 words, By JAYSON BLAIR, FAIRFAX, Va., April 4

12. ANATION AT WAR: THE ATTACK; Nighttime Ambush in Iraqi City: An Episode
in a Drawn-Out Battle, The New York Times, April 5, 2003 Saturday, Late Edition -
Final, Section A; Column 5; Foreign Desk; Pg. 1, 1914 words, By TODD S. PURDUM;
Reporting for this article was contributed by Michael Wilson and Dexter Filkins in
Nasiriya, Iraq; Mark Landler in Landstuhl, Germany; Jayson Blair in Palestine, W.Va.;
and Thom Shanker in Washington.

13. ANATION AT WAR: THE RESCUE; Freed Soldier Is in Better Condition Than
First Thought, Father Says, The New York Times, April 4, 2003 Friday, Correction
Appended, Late Edition - Final, Section B; Column 1; National Desk; Pg. 10, 903 words,
By JAYSON BLAIR, PALESTINE, W.Va., April 3

14. ANATION AT WAR: THE HOMETOWN; Rescue in Iraq and a 'Big Stir' in West
Virginia, The New York Times, April 3, 2003 Thursday, Correction Appended, Late
Edition - Final, Section A; Column 3; National Desk; Pg. 1, 1724 words, By DOUGLAS
JEHL and JAYSON BLAIR, PALESTINE, W.Va., April 2

15. ANATION AT WAR: THE MORTUARY; The Last Stop on the Journey Home,
The New York Times, April 1, 2003 Tuesday, Correction Appended, Late Edition - Final,
Section B; Column 1; National Desk; Pg. 12, 894 words, By JAYSON BLAIR, DOVER,
Del., March 31

16. A NATION AT WAR: THE CASUALTIES; For Families of the Dead, A Fateful
Knock on the Door, The New York Times, March 31, 2003 Monday, Correction
Appended, Late Edition - Final, Section B; Column 1; National Desk; Pg. 13, 1232
words, By JAYSON BLAIR with MONICA DAVEY

17. ANATION AT WAR: MILITARY FAMILIES; Relatives of Missing Soldiers Dread
Hearing Worse News, The New York Times, March 27, 2003 Thursday, Correction
Appended, Late Edition - Final, Section B; Column 2; National Desk; Pg. 13, 1420



72

words, By JAYSON BLAIR, PALESTINE, W.Va., March 26

18. A NATION AT WAR: FAMILIES; Watching, and Praying, As a Son's'Fate Unfolds,
The New York Times, March 25, 2003 Tuesday, Correction Appended, Late Edition -
Final, Section B; Column 1; National Desk; Pg. 1, 1611 words, By JAYSON BLAIR,
HUNT VALLEY, Md., March 24

19. Chief in Sniper Case Considers a Job Change, The New York Times, March 22, 2003
Saturday Correction Appended, Late Edition - Final, Section A; Column 1; National
Desk; Pg. 6, 945 words, By JAYSON BLAIR, GAITHERSBURG, Md., March 21

20. Motion Contends Sniper Defendant Killed 2, The New York Times, March 22, 2003
Saturday, Late Edition - Final, Section A; Column 3; National Desk; Pg. 6, 375
words, By JAYSON BLAIR ‘

21. ANATION AT WAR: A TOUGH DUTY; Bearing the Worst News, Then Helping
the Healing, The New York Times, March 22, 2003 Saturday, Correction Appended, Late
Edition - Final, Section B; Column 5; National Desk; Pg. 7, 669 words, By JAYSON
BLAIR, NORFOLK, Va., March 21

22. Police Chief In Sniper Hunt May Not Profit From Memoir, The New York Times,
March 21, 2003 Friday, Late Edition - Final, Section A; Column 1; National Desk; Pg.
12, 414 words, By JAYSON BLAIR, WASHINGTON, March 20

23. Lawyers Plan Jury Chailenge In Sniper Case, The New York Times, March 13, 2003
Thursday, Late Edition - Final, Section A; Column 1; National Desk; Pg. 25, 324 words,
By JAYSON BLAIR

24. Sniper Suspect Is Disciplined for Cell Graffiti, The New York Times, March 8, 2003
Saturday, Correction Appended, Late Edition - Final, Section A; Column 4; National
Desk; Pg. 15, 443 words, By JAYSON BLAIR, FAIRFAX, Va., March 7

25. Judge in Sniper Case Bars Cameras From Trial, The New York Times, March 4, 2003
Tuesday, Correction Appended, Late Edition - Final, Section A; Column 4; National
Desk; Pg. 22, 523 words, By JAYSON BLAIR, FAIRFAX, Va., March 3

26. Making Sniper Suspect Talk Puts Detective in Spotlight, The New York Times, March
3, 2003 Monday, Correction Appended, Late Edition - Final, Section A; Column 5;
National Desk; Pg. 15, 849 words, By JAYSON BLAIR, FAIRFAX, Va., March 1

27. Sniper Case Defense Lawyers Seek Voiding of a Confession, The New York Times,
February 27, 2003 Thursday, Late Edition - Final, Section A; Column 1; National Desk;
Pg. 24, 752 words, By JAYSON BLAIR

28. Peace and Answers Eluding Victims of the Sniper Attacks, The New York Times,



73

February 10, 2003 Monday, Correction Appended, Late Edition - Final, Section A;
Column 5; National Desk; Pg. 1, 1696 words, By JAYSON BLAIR, WASHINGTON,
Feb. 8

29. Gun Tests Said to Bolster Sniper Case Against Two, The New York Times, January
25, 2003 Saturday, Correction Appended, Late Edition - Final, Section A; Column 1;
National Desk; Pg. 13, 430 words, By JAYSON BLAIR, WASHINGTON, Jan. 24

30. Virginia Indicts Young Sniper ‘S'uspect on Murder Charges, The New York Times,
January 22, 2003 Wednesday, Late Edition - Final, Section A; Column 1; National Desk;
Pg. 12, 649 words, By JAYSON BLAIR

31. In Absence of Parents, A Voice for the Accused, The New York Times, January 19,
2003 Sunday, Correction Appended, Late Edition - Final, Section 1; Column 1; National
Desk; Pg. 16, 1156 words, By JAYSON BLAIR, FAIRFAX, Va., Jan. 18

32. Like Sniper Case, Hearing for Youth Is Out of the Ordinary, The New York Times,
January 18, 2003 Saturday Correction Appended, Late Edition - Final, Section A;
Column 1; National Desk; Pg. 11, 1021 words, By JAYSON BLAIR, FAIRFAX, Va.,
Jan. 17 '

33. Teenager Held in Sniper Case Will Be Tried as Adult, The New York Times, January
16, 2003 Thursday, Late Edition - Final, Section A; Column 3; National Desk; Pg. 18,
1154 words, By JAYSON BLAIR, FAIRFAX, Va., Jan. 15

34. Hearing Starts for Teenager in Virginia Sniper Case, The New York Times, January
15, 2003 Wednesday, Late Edition - Final, Section A; Column 1; National Desk; Pg. 13,
1211 words, By JAYSON BLAIR, FAIRFAX, Va., Jan. 14

35. Mother Used Sniper Suspect As Collateral, Report Says, The New York Times,
January 7, 2003 Tuesday, Late Edition - Final, Section A; Column 1; National Desk; Pg.
15, 540 words, By JAYSON BLAIR

36. Prints Reportedly Tie Sniper Suspect to Killing, The New York Times, January 6, )
2003 Monday, Correction Appended, Late Edition - Final, Section A; Column 4;
National Desk; Pg. 15, 628 words, By JAYSON BLAIR, WASHINGTON, Jan. 5

37. Execution Opponent Joins Sniper Case, The New York Times, January 2, 2003
Thursday Correction Appended, Late Edition - Final, Section A; Column 1; National
Desk; Pg. 10, 793 words, By JAYSON BLAIR, LEXINGTON, Va., Dec. 31

38. Defense in Sniper Case Wins Access to Police Interviews, The New York Times,
December 31, 2002 Tuesday, Late Edition - Final, Section A; Column 5; National Desk;
Pg. 14, 871 words, By JAYSON BLAIR, FAIRFAX, Va., Dec. 30

-



74

39. Teenager's Role Tangles Case Against Older Sniper Suspect, The New York Times,
December 22, 2002 Sunday, Correction Appended, Late Edition - Final, Section 1;
Column 3; National Desk; Pg. 1, 1527 words, By JAYSON BLAIR, CENTREVILLE,
Va., Dec. 19

40. Sniper Case Will Be First Test of Virginia Antiterrorism Law, The New York Times,
December 17, 2002 Tuesday, Correction Appended, Late Edition - Final, Section A;
Columu 1; National Desk; Pg. 22, 673 words, By JAYSON BLAIR, RICHMOND, Va.,
Dec. 9

41. Laura Bush Visits the Youngest Sniper Victim, The New York Times, December 13,
2002 Friday, Correction Appended, Late Edition - Final, Section A; Column 1; National
Desk; Pg. 35, 364 words, By JAYSON BLAIR, WASHINGTON, Dec. 12

42. Holes in System Hid Links in Sniper Attacks, The New York Times, November 29,
2002 Friday, Late Edition - Final, Section A; Column 2; National Desk; Pg. 1, 1947
words, By DAVID M. HALBFINGER and JAYSON BLAIR

43. Questions Over the Reward For Tips in the Sniper Case, The New York Times,
November 27, 2002 Wednesday, Correction Appended, Late Edition - Final, Section A;

- Column 5; National Desk; Pg. 17, 584 words, By JAYSON BLAIR, ROCKVILLE, Md.,
Nov. 26

" 44. Mother of Sniper Suspect Is Ordered Back to Jamaica, The New York Times,
November 21, 2002 Thursday, Late Edition - Final, Section A; Column 5; National Desk;
Pg. 24, 794 words, By JAYSON BLAIR, WASHINGTON, Nov. 20

45. Sniper Defendant's Bid for Experts Is Rejected, The New York Times, November 20,
2002 Wednesday, Late Edition - Final, Section A; Column 1; National Desk; Pg. 21, 670
words, By JAYSON BLAIR, FAIRFAX, Va., Nov. 19

46. Older Sniper Suspect's Lawyers Consider a Change of Venue, The New York Times,
November 14, 2002 Thursday, Late Edition - Final, Section A; Column 3; National Desk;
Pg. 28, 447 words, By JAYSON BLAIR, MANASSAS, Va., Nov. 13

47. Young Sniper Suspect Was Confused on Rights, Lawyers Say, The New York Times,
November 12, 2002 Tuesday, Late Edition - Final, Section A; Column 3; National Desk;
Pg. 19, 708 words, By JAYSON BLAIR, BALTIMORE, Nov. 11

48. Statements by Teenager May Muddy Sniper Case, The New York Times, November
11, 2002 Monday, Correction Appended, Late Edition - Final, Section A; Column 5;
National Desk; Pg. 10, 982 words, By JAYSON BLAIR, WASHINGTON, Nov. 10

49. November 3-9: NATIONAL; SNIPER SUSPECTS CHARGED, The New York
Times, November 10, 2002 Sunday, Late Edition - Final, Section 4; Column 3; Week in



75

Review Desk; Pg. 2, 144 words, By Jayson Blair

50. Officials Link Most Killings To Teenager, The New York Times, November 10, 2002
Sunday, Correction Appended, Late Edition - Final, Section 1; Column 6; National Desk;
Pg. 22, 588 words, By JAYSON BLAIR, WASHINGTON, Nov. 9

51. As Sniper Suspects Go to Court, State Cites New Evidence Against One, The New
York Times, November 9, 2002 Saturday, Late Edition - Final, Section A; Column 1;
National Desk; Pg. 15, 1180 words, By JAYSON BLAIR, MANASSAS, Va., Nov. 8

52. Computer 'Diary’ Cited in Sniper Case, The New York Times, November 8, 2002
Friday, Late Edition - Final, Section A; Column 1; National Desk; Pg. 29, 764 words, By
JAYSON BLAIR and ERIC LICHTBLAU, WASHINGTON, Nov. 7

53. ASHCROFT DECIDES VIRGINIA WILL TRY SNIPER CASES FIRST, The New
York Times, November 8, 2002 Friday, Late Edition - Final, Section A; Column 1;
National Desk; Pg. 1, 1215 words, By ERIC LICHTBLAU and JAYSON BLAIR,
WASHINGTON, Nov. 7

54. Prosecutor in Virginia Files Charges in Sniper Shootings, The New York Times,
November 7, 2002 Thursday, Late Edition - Final, Section A; Column 5; National Desk;
Pg. 24, 701 words, By JAYSON BLAIR, FAIRFAX, Va., Nov. 6

55. Defendant in Sniper Case Ordered Held Without Bail, The New York Times,
November 6, 2002 Wednesday, Late Edition - Final, Section A; Column 5; National
Desk; Pg. 18, 755 words, By JAYSON BLAIR, GREENBELT, Md., Nov. 5

56. Young Sniping Suspect Ordered Held Till Trial, The New York Times, November 5,
2002 Tuesday, Late Edition - Final, Section A; Column 4; National Desk; Pg. 16, 585
words, By JAYSON BLAIR, WASHINGTON, Nov. 4

57. RETRACING A TRAIL: THE SUSPECTS; The Mentor and the Disciple: How
Sniper Suspects Bonded, The New York Times, November 3, 2002 Sunday, Late Edition

- Final, Section 1; Column 2; National Desk; Pg. 1, 3707 words, This article was reported
and written by Dean E. Murphy, David Gonzalez and Jeffrey Gettleman; Jayson Blair,
Sarah Kershaw, Jim Yardley, Al Baker, Charlie LeDuff, Nick Madigan and Jo Thomas
contributed to this article.

58. Sniper Suspects Linked To Yet Another Shooting, The New York Times, November 2,
2002 Saturday, Correction Appended, Late Edition - Final, Section A; Column 5;
National Desk; Pg. 10, 862 words, By JAYSON BLAIR, SILVER SPRING, Md., Nov. 1

59. Prosecutor Says U.S. Involvement Did Not Block Sniper Confession, The New York
Times, October 31, 2002 Thursday, Late Edition - Final, Section A; Column 1; National
Desk; Pg. 20, 717 words, By JAYSON BLAIR, ROCKVILLE, Md., Oct. 30



76

60. RETRACING A TRAIL: THE INVESTIGATION; U.S. SNIPER CASE SEEN AS A
BARRIER TO A CONFESSION, The New York Times, October 30, 2002 Wednesday,
Correction Appended, Late Edition - Final, Section A; Column 1; National Desk; Pg. 1,
1300 words, By JAYSON BLAIR, ROCKVILLE, Md., Oct. 29

61. RETRACING A TRAIL: THE OVERVIEW; SLAYING OF WOMAN IN SNIPER
ATTACKS LAID TO TEENAGER, The New York Times, October 28, 2002

Monday, Late Edition - Final, Section A; Column 1; National Desk; Pg. 1, 1479

words, By JAYSON BLAIR with ERIC LICHTBLAU, VIENNA, Va., Oct. 27

62. RETRACING A TRAIL: A MEMORIAL; Drivers Attend a Fallen Colleague's
Funeral to Pay Respects and to Move On, The New York Times, October 27, 2002
Sunday, Late Edition - Final, Section 1; Column 4; National Desk; Pg. 37, 650 words,
By JAYSON BLAIR, SILVER SPRING, Md., Oct. 26

63. Retracking a Trail: Checkpoints; The 2 Suspects Were Stopped By the Police Several
Times, The New York Times, October 26, 2002 Saturday, Late Edition - Final, Section A;
Column 6; National Desk; Pg. 13, 753 words, By JAYSON BLAIR with AL BAKER,
BALTIMORE, Oct. 25

64. THE HUNT FOR A SNIPER: THE POLICE CHIEF; After Three Weeks of Tension,
Face of Inquiry Wears a Smile, The New York Times, October 25, 2002 Friday, Late
Edition - Final, Section A; Column 1; National Desk; Pg. 31, 889 words, By JAYSON
BLAIR, ROCKVILLE, Md., Oct. 24

65. THE HUNT FOR A SNIPER: THE ARREST SITE; A Moment of Happy Fame for a
Town, The New York Times, October 25, 2002 Friday, Late Edition - Final, Section A;
Column 1; National Desk; Pg. 26, 513 words, By JAYSON BLAIR, MYERSVILLE,
Md., Oct. 24



77



78

References
Adams, J.B. (1962). The relative credibility of 20 unnamed news sources.

Journalism Quarterly, 39(1), 79-82.

Adams, J.B. (19 ). Unnamed sources and the news: A follow-up study. Journalism

Quarterly, (1), 262-264.

Altheide, D. L. (1996). Qualitative Media Analysis. Thousand Oaks, CA: SAGE

Publications Inc.

Anderson, D.A. (1982). How newspaper editors reacted to Post's Pulitzer Prize hoax.

Journalism Quarterly, 59(3), 363-366.

Atkinson, P. & Hammersley, M. (1994). The qualitative methodologies. In Potter, W.J.,
An analysis of thinking and research about qualitative methods. Mahwah, NJ:

Lawrence Erlbaum Associates.

Ault, P.H., & Emery, E. (1959). Reporting the news. New York, NY: Dodd, Mead &

Company.

Barry, D., Barstow, D., Glater, J.D., Liptak, A., & Steinberg, J. (2003, May 11).
Correcting the record: Times reporter who resigned leaves long trail of

deception. The New York Times, Section A, pp. 1, 26.



79

Berkowitz, D. (1987). TV news sources and news channels: A study in agenda-building.

Journalism Quarterly, 64(2), 508-513.

Bernstein, C. & Woodward, B. (1974). All the president’s men. New York: Simon &

Schuster.

Blair, J. (2004). Burning down my masters’ house. Beverly Hills, CA: New Millennium

Press.

Blénkenburg, W.B. (1992). The utility of anonymous attribution. Newspaper

Research Journal, 13(1&2), 10-23.

Boeyink, D.E. (1990). Anonymous sources in news stories: Justifying exceptions and

limiting abuses. Journal of Mass Media Ethics, 5(4), 233-246.

Boeyink, D.E. (1992). Casuistry: A case-based method for journalists. Journal of Mass

Media Ethics, 7(2), 107-120

Bok, S. (1982). Secrets: On the ethics of concealment and revelation. New York:

Pantheon.

Bradlee, B. (1995). 4 good life: NéWSpapering and other adventures. New Y ork:



Touchstone, Simon & Schuster. -

Breed, W. (1960). Social control in the newsroom. In W. Schramm (Ed.), Mass

Communications (2" ed.). Urbana: University of Illinois Press.

Bunker, M. D. & Splichal, S. L. (1993). Legally enforceable reporter-source
agreements: Chilling News Gathering at the source? Journalism

Quarterly, 70(4), 939-946.

Cannon, L. (1984, December 24). Phantom of the White House. Washington Post,

p. A25.

Chang, T.K. (1989). Access to the news and U.S. foreign policy: The case of China,

1950-1984. Newspaper Research Journal, 10(4), 33-44.

Chebat, J.C. & Filiatrault, P. (1987). Credibility, source identification and message
acceptance: The case of political persuasion. Political Communication and

Persuasion, 4, 153-160.

Childs, Kelvin. (1998, April). Washington Post defends anonymous source

policies. Editor & Publisher, 131(14), 9-29.

80



81

Colford, P.D. (2003). The Times after the storm: Flooding the zone. Columbia

Journalism Review, XLIT (2), 14, 16-17.

Culbertson, H. M. (1978). Veiled attribution--an element of style? Journalism

Quarterly, 55(3), 456-465.

~Davis, C. N., Ross, S. D. & Gates, P.H. (1996). How newspaper editors feel about
confidential sources in wake of Cohen v. Cowles. Newspaper Research

Journal,17(3-4), 88-97.

Denham, B. E. (1997). Anonymous attribution during two periods of military
conflict: Using logistic regression to study veiled sources in American
newspapers. Journalism & Mass Communication Quarterly, 74(3),

565-578.

- Dorroh, J. (2004/2005, December/January). Knocking down the stonewall.

American Journalism Review, 25 (6), 49-53.

Dowd, A. R. (1998, July/August). The great pretender: How a writer fooled his

readers. Columbia Journalism Review XXXVII(2), 14-15.

Eastland, T. (1993). Beltway journalism. National Review, 45 (12), 39-40.



Entman, R. (1993). ‘Framing: toward clarification of a fractured paradigm.” Journal

of Communication, 43(4), 51-58.

Erickson, K. V. & Fleuriet, C. A. (1991). Presidential anonymity: Rhetorical identity
management and the mystification of political reality. Communication

Quarterly,

39(3), 272-289.

Esposito, S.A. (1999). Anonymous White House sources: How they helped
shape television news coverage of the Bill Clinton-Monica Lewinsky

investigation. Communications & the Law, 21(3), 1-18.

Esposito, S.A. (1998). Source utilization in legal journalism: Network TV news
coverage of the Timothy McVeigh Oklahoma City bombing trial.

Communications & the Law, 20(2), 15-33.

Fico, F. & Freedman, E. (2001). Setting the news story agenda: Candidates and
commentators in news coverage of a governor’s race. Journalism and Mass

Communication Quarterly, 78(3), 437-449.

Gans, H.J. (1979). Deciding what’s news: a study of CBS evening news, NBC nightly

news, Newsweek, and Time. New Y ork: Pantheon Books.

82



83

Graber, D.A. (2002). Mass media and American politics. Washington, D.C., CQ Press.

Gunther, A. (1988). Attitude extremity and trust in media. Journalism Quarterly, 65,

279-287.

Hallin, D., Manoff, R K. & Weddle, J.K. (1993). Sourcing patterns of national security

reporters. Journalism Quarterly, 70(4), 753-766.

Halloran, R. (1983, January 14). A primer on the fine art of releasing information.

The New York Times, p. A16.

Hassan, A. (July/August 2003). The Times after the storm: Blair’s victims: That helpless

feeling. Columbia Journalism Review, XLII(2), 19, 21-22.

Haws, D. (1993). A qualitative study: The New York Times, Patricia Bowman and

William Kennedy Smith. Newspaper Research Journal, 14(3), 137-145.

Hess, S. (1981). The Washington reporters. Waéhington, D.C.: The Brookings

Institution.

Jenkins, Evans (2003). The Times after the storm: Fixing the system. Columbia

Journalism Review, XLII(2), 14-16.



84

Johnson, P. (2004, April 21). USA Today editor resigns after reporter’s misdeeds.

USA Today, p.1B.

Lang, G.E. & Lang, K. (1983). The battle for public opinion: The president, the press,

and the polls during Watergate. New York: Columbia University Press.

McCombs, M. (1997). Building consensus: The News Media’s agenda-setting roles.

Political Communication, 14, 433-443.

McMane, A.A., (1993). Ethical standards of French and U.S. newspaper journalists.

Journal of Mass Media Ethics, 8(4), 207-218.

McQuail, D. (1994). Mass communication theory: An introduction (3™ ed.). London:

Sage Publications.
Miller, M. (1996, March). Devroy's choice. New Republic, 214(11), 14-18.

Morrison, B. (2004, March 19). Ex-USA Today reporter faked major stories.

USA Today, p.1A.

Neal, R M. (1949). News gathering and news writing. New York: Prentice-Hall, Inc.



85

Neuwirth, R. (1998, July). Media meltdown? Planets misaligned? Searching for

answers

to crisis of confidence. Editor & Publisher, 131(28), 5-6.

Noelle-Neumann, E. (1993). The spiral of silence: Public opinion — our social skin (2™

ed.). Chicago: The University of Chicago Press.

New York Times Company (1999). The New York Times: Guidelines on integrity.

Available at; http://Www.nvtco.com/companv-properties—Times-integritv.html.

New York Times Company (2003). Report of the committee on safeguarding the
integrity of our Journalism (The Siegal Committee). Available at

http://www.nytco.com/pdf/committeereport.pdf.

New York Times Company (2004). Confidential news sources: February 25, 2004.

Available at: www.nytco.com/sources

Pew (2001). Research Center For The People & The Press Media Survey—2001.
American psyche reeling from terror attacks (Introduction & Summary).
Available at:

http://www.people-press-press.org/reports/display.php3?ReportID=3.

Pew (1997). Research Center For The People & The Press Media Survey--1997



86

Press Scrutiny of Political Leaders Press "unfair, inaccurate and pushy": Fewer
favor media scrutiny of political leaders (Other Important Findings & Analyses).
Available at:

http://www.people-press press.org/reports/display.php3?ReportID=11.

Postman, N. (1985). Amusing ourselves to death: Public discourse in the age of show

business. New York: Penguin Books.

Poynter Institute (2004). The Washington Posts policies on sources, quotations,
attribution and datelines (Ethics). Available at:

http://www.poynter.org/ column.asp?1d=53&ai1d=61244.

Price, V., & Tewksbury, D. (1995). News values and public opinion: A process: How
political advertising and tv news prime viewers to think about issues and
candidates. In M. McCombs, D. Shaw, & D. Weaver (Ed.), Communication and
democracy. Exploring the intellectual frontiers in agenda-setting theory.

Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
Protess, D.L., Lomax Cook, F., Doppelt, J.C., Ettema, J.S., Gordon, M., Leff, D.R. &
Miller, P. (1991). The joufndlism of outrage: Investigative reporting and agenda

building in America. New York: The Guilford Press.

Readership Institute (2000). Inside Newspaper Culture. Available at:



87

http://readership.org/culture_management/culture/inside culture.htm.

Reynolds, A. & Barnett, B. (2003). This just in...how national tv news handled
the breaking “live” coverage of September 11. Journalism and Mass

Communication Quarterly, 80(3), 689-703.

Rich, C. (1994). Writing and reporting news: A coaching method. California:

Wadsworth Publishing Company.

Riffe, D. (1980). Relative credibility revisited: How 18 unnamed sources are rated.

Journalism Quarterly, 57(4), 618-623.

Roberts, M.S. & Bantimaroudis, P. (1997). Gatekeepers in international news. Harvard

International Journal of Press/Politics, 2(2), 62-77.

Rosen, J. (2003, June/July). About the retrospect. American Journalism Review,

25(5), 32-35.

Rosen, J. (2003, August/September). Important if true. American Journalism Review,

25(6), 46-51.

Schultz, J. (1998). Reviving the fourth estate: Democracy, accountability and the media.

Cambridge, United Kingdom: Cambridge University Press.



88

Severin, W J. & Tankard, J W. (2001). Communication Theories: Origins, methods and

uses in mass media. New York: Longman.

Smith, Terence, (Producer/Correspondent). (1998, September 30). Lurking in the
shadows. The NewsHour with Jim Lehrer. [Television Broadcast]. Washington,

D.C.: Public Broadcasting Service.

Smith, Terence, (Producer/Correspondent). (2004, April 21). Breach of trust. The News
Hour With Jim Lehrer. [Television Broadcast]. Washihgton, D.C.: Public

Broadcasting Service.

Son, T. (2002). Leaks: How do codes of ethics address them? Journal of Mass Media

Ethics, 17(2), 155-173.

Steinberg, J. (2003, July 31). Times editor to select reader representative. The New York

Times, p. 22A.

Sundar, S.S. (1998). Effect of source attribution on perception of online news stories.

Journalism & Mass Communication Quarterly, 75(1), 55-68.

Swain, B. M. & Robertson, J. M. (1995). The Washington Post and the Woodward



89

problem. Newspaper Research Journal, 16(1), 2-20.

Wanta, W. & Hu, Y. (1994). The effects of credibility, reliance, and exposure on media

agenda-setting: A Path Analysis Model. Journalism Quarterly, 71(1), 90-98.

Weaver, D.H., Graber, D., McCombs, M., & Eyal, C. (1981). Media agenda setting in a

presidential election: Issues, Images and Interest. New York: Praeger.

White, H.A. (1996). The salience and pertinence of ethics: When journalists do and
don’t
think for themselves. Journalism and Mass Communication Quarterly, 73(1),

17-28.

White, H.A. & Andsager, J.L. (1991). Newspaper column readers’ gender bias:

Perceived interest and credibility. Journalism Quarterly, 68(4), 709-718.

Willnat, L. & Weaver, D.H. (1998). Public opinion on investigative reporting in the
1990s: Has anything changed since the 1980s? Journalism and Mass

Communication Quarterly, 75(3), 449-463.

Wilson, S. L. & Babcock, W. A. (1997). Newspaper ombudsmen's reactions to

use of anonymous sources. Newspaper Research Journal, 18(3-4),141-153.



90

Wulfemeyer, K. T. (1985). How and why anonymous attribution is used by Time
and

Newsweek. Journalism Quarterly, 62(1), 81-86.

Wulfemeyer, K.T. (1983). Use of Anonymous sources in journalism. Newspaper

Research Journal, 4(2), 43-50.

Waulfemeyer, K.T. (1990). Ethics in all-news radio: Perceptions of news directors.

Journal of Mass Media Ethics, 5(3), 178-190.

Wulfemeyer, K. T. & McFadden, L. L. (1986). Anonymous attribution in network

news. Journalism Quarterly, 63(3), 468-473.

Yardley, J. (March 25, 2003). A nation at war: Prisoners; TV images confirm fears of

prisoners’ kin. The New York Times, Section A, p. 1.

Zhang, J. & Cameron, G.T. (2003). Study finds sourcing patterns in Wen Ho

Lee coverage. Newspaper'Research Journal, 24(4), 88-101.



	The Role of Culture, Ethics and Credibility in the Misuse of Anonymous Sources: Jayson Blair and The New York Times Scandal
	Recommended Citation

	tmp.1591208283.pdf.2qpUO

